25_08

Homo ludens. Despre a fi un jucător irezistibil

Viața nu este în esență serioasă. Seriozitatea noastră este o mască târzie, un paravan recent ridicat peste o structură ludică mult mai veche. Filosoful olandez Johan Huizinga, în capodopera sa Homo Ludens (1938), ne propune o întoarcere la matrice: omul nu este doar „homo sapiens" sau „homo faber", ci mai întâi „homo ludens”, ființa care joacă. Nu pentru distracție, ci pentru că jocul precede cultura, instituțiile, religia, dreptul, chiar și limbajul.

Pentru Huizinga, jocul nu este derivat din viață, ci viața este un derivat al jocului. Civilizațiile s-au născut din competiții ritualizate, dueluri de prestigiu, simboluri asumate și provocări acceptate, cu alte cuvinte exact tiparul comportamental care definește un joc: libertate cu reguli, miză cu apartenență.
 

Sala de jocuri a vieții


Nu trăim într-o singură mare poveste, ci într-o rețea densă de interacțiuni recurente. Acestea sunt jocuri în sensul larg al cuvântului. Sunt convenționale, au o miză, se desfășoară după niște reguli și într-un anume timp. Familia, școala, cariera, conversația, prietenia, dragostea, reputația, gloria, onoarea, fiecare își are tabla sa de joc, mișcările permise și punctajele sociale.

Cineva spunea că viața e un teatru. Pare mai degrabă o sală de jocuri cu multe mese simultan ocupate. La una se joacă șah, la alta poker, mai încolo bridge sau table. Peste tot contează două lucruri, și anume să fii invitat să joci din nou și să contezi în jocul care se joacă.

Nimeni nu vrea să joace cu un trișor, un moralist obosit sau un manipulator plictisitor. Jocurile sunt spații de libertate, iar libertatea cere încredere. Să fii cineva care face jocul să conteze e o virtute socială. Să devii o provocare interesantă pentru alții e cheia multiplicării ocaziilor. Să devii o miză.
 

Economia incertitudinii


Jocurile vieții sunt investiții cu incertitudine și randamente variabile. Unele oferă câștiguri rapide (banii), altele câștiguri lente dar solide (reputația), iar altele sunt cu totul non-liniare (dragostea, arta, puterea).

Regula e că nu poți optimiza dacă nu diversifici. Cine joacă o singură rundă riscă să piardă totul. Cine joacă mult pierde des, dar învață, se face vizibil, reintră în circuit, acumulează capital relațional. Fiecare pierdere e o investiție în imaginea ta de jucător tenace.

Succesul nu se câștigă, se recuperează.
 

Etica jocului


Nu orice joc e legitim. Regula consimțământului contează. Jocul devine abuz atunci când unul nu știe că joacă sau nu știe miza. Aici intervine dreptul, dar nu pentru a interzice jocul, ci pentru a proteja echitatea lui. Dacă trișezi o dată, riști să fii exclus pe termen lung. În limbaj juridic, reputația este precedată de o jurisprudență personală.

Între jucători egali, regulile trebuie să fie clare, transparente și revizuite împreună. În viață, ca și în sport, fair-play-ul nu e opțional. Nu pentru că e frumos, ci pentru că e scalabil. Numai jucătorii corecți sunt invitați în ligile superioare.
 

Estetica înfrângerii


Nu-i nimic mai plictisitor decât un jucător care câștigă mereu. Ce ne fascinează la marile povești este că eroul cade, greșește, e înfrânt, dar revine. Pierderea este inima estetică a unui destin. Adevărul e că oamenii nu țin minte scorul, ci felul în care ai zâmbit când ai pierdut. Pierderile sunt cele mai convingătoare forme de sinceritate. Câștigul poate fi noroc. Pierderea acceptată e stil.

Când știi să pierzi, le arăți celorlalți că jocul contează pentru tine, dar nu te confunzi cu el. Că ești mai mare decât scorul. Iar asta te face de neuitat.
 

Psihologia jucătorului


Cei care joacă mult nu sunt compulsivi. Sunt curioși, elastici, deschiși. Adevărata motivație nu e dorința de a câștiga, ci bucuria de a fi în joc. Copilul interior al fiecăruia înțelege asta intuitiv. Adulții, în schimb, uită.

În viață, jocurile nu sunt separate de identitate. Ele o formează. Joci ca să te cunoști. Iar ceilalți te cunosc după cum joci. Ai stil? Ești generos? Răspunzi la provocări? Ai umor? Numai cei care știu să-și gestioneze anxietatea, eșecul, comparația, ego-ul, pot rămâne jucători pe termen lung. Restul devin spectatori critici. 

Din tribune, jocul pare riscant. Din teren, e viața însăși.
 

Trei legi empirice


Dacă privim viața ca pe o rețea de jocuri, putem desprinde prin observație trei legi clare și dinamice.

Prima ar putea fi denumită legea statistică fundamentală: Cei care joacă mult pierd mult, dar și câștigă mai mult în medie.

A doua ține de observația că a fi un jucător excelent contează cu adevărat în măsura în care ești un jucător corect. I-am putea spune legea reputației: Succesul tinde să se acumuleze la cei cu istoric de joc echitabil și rețea diversificată.

A treia ține de constatarea că a fi un jucător bun nu contează atât de mult precum a fi un jucător agreabil. Aceasta este legea atractivității: Jucătorii atractivi (onestitate plus curiozitate plus umor plus toleranță) sunt cei mai adesea rechemați în jocuri de calitate.

Corelațiile nu mint. Reputația e cel mai bun predictor de invitații viitoare. Iar numărul de jocuri jucate se corelează mai bine cu calitatea vieții decât scorul individual din fiecare joc.
 

Etica nesiguranței


Viața nu este un joc cu sumă nulă. Nu câștigi pe seama altora, ci prin alții. Miza nu e victoria, ci continuitatea jocului. Ce e mai important decât să câștigi este să contezi pentru jocul însuși.

Existența autentică este o suită de angajamente ludice. Intri, joci serios dar nu solemn, accepți regulile, dar poți propune altele mai bune. Când viața devine un singur joc (succesul, cariera, iubirea), devine o obsesie. Când e un concert de jocuri, devine libertate.

Să joci onest nu înseamnă să fii naiv. Înseamnă să joci cu o etică a nesiguranței. știind că nicio victorie nu e finală și nicio pierdere nu te definește.

Dacă vrei să câștigi mult, joacă des. Dacă vrei să joci des, fii tipul cu care ceilalți abia așteaptă să joace. Nu pentru că îi lași să câștige, ci pentru că, atunci când cineva (se) joacă cu tine, viața pare un pic mai vie.

Joacă în așa fel încât să fii de povestit. Joacă în așa fel încât ceilalți să te regrete când nu ești acolo. Joacă în așa fel încât, chiar când pierzi, să pari că ai câștigat ceva ce nu se vede pe tabela de scor. Un gust, un mister, o perspectivă, un magnetism...