25_06

De ce crezi că ești moral, dar nu ești. Iluzia care ne face vulnerabili

Mulți dintre noi, când vine vorba de moralitate și autoritate, tindem să ne credem excepționali.

Un studiu din 2025 coordonat de Philip Mazzocco la Ohio State University (OSU) arată însă contrariul: în fața ordinelor imorale credem că vom rezista mai bine decât ceilalți, o iluzie psihologică cunoscută ca efectul „mai bun decât media". În experimentele OSU, sute de adulți au citit pasaje despre celebrul experiment Milgram și au prezis până la ce voltaj ar refuza șocurile electrice într-un test fictiv. Rezultatul a fost că aproape toți participanții și-au anticipat rezistența la un nivel mult mai ridicat decât cel pe care îl preconizau pentru „persoana medie".

Astfel, participanții estimau că se vor opri în medie în jurul cadranului 7 (din 31) – adică s-ar retrage relativ devreme, în timp ce credeau că un om obișnuit ar continua până la nivelul 12. Acest decalaj reflectă clar auto-încrederea nejustificată: ne imaginăm că, sub presiune, am face curaj și ne-am opri, în vreme ce alții nu ar face-o. Cercetătorii numesc acest fenomen „better-than-average effect" (superioritatea iluzorie) și semnalează că el ne împiedică să conștientizăm vulnerabilitatea noastră reală.

Rezultatele cheie ale studiului OSU 2025

Studiul Ohio State a introdus un element important de decontextualizare: o parte dintre participanți a aflat că 65% dintre persoanele din experimentele clasice Milgram au ascultat ordinul până la capăt. Deși această informație a făcut ca ei să considere că alți oameni ar ține mult mai mult în fața șocurilor, nu le-a schimbat deloc propria predicție. Cu alte cuvinte, participanții și-au zis: „Da, alții s-ar conforma până la voltaj înalt, dar eu tot mă voi opri devreme". Chiar și cei 35% dintre participanții care au recunoscut că nu auziseră niciodată de Milgram și-au estimat la fel abilitatea de a rezista. Antecedentele despre experiment nu au atenuat efectul „mai bun decât media" în privința propriei lor rezistențe.

Un alt aspect surprinzător a fost rolul personalității: singurul predictor semnificativ al obedienței anticipate a fost conștiinciozitatea. Persoanele foarte conștiincioase, responsabile și obișnuite să urmeze reguli, au crezut adesea că vor face ceea ce li se cere, chiar și cu riscul de a răni pe cineva. În mod ironic, cei care se considerau moral integri (trăsătură asociată conștiinciozității) și-au subestimat rezistența: tocmai din dorința de a respecta autoritatea, ei au spus că ar continua până aproape de final. În final, Mazzocco avertizează că această supraîncredere ne poate ține nepregătiți: dacă credem că „suntem imuni" la presiune, nu vom lua măsuri să ne protejăm împotriva abuzului autorității.

Experimente clasice și cercetări recente despre obediență

Rezultatele OSU se alătură unui corp vast de cercetări care arată că situațiile sociale pot schimba comportamentul oamenilor normali. De pildă, experimentul Stanford condus de Philip Zimbardo a demonstrat explicit efectul rolurilor sociale extreme: voluntarii repartizați ca „gardieni" într-o închisoare simulată au ajuns rapid să-i tortureze verbal și chiar fizic pe „prizonieri", iar experimentul, planificat să dureze 14 zile, a fost oprit după doar 6 zile din cauza abuzurilor acute. Concluzia lui Zimbardo a fost că poziția de putere și mediul – mai mult decât caracterul inițial – au determinat îndeplinirea ordinelor agresive.

De asemenea, în fața presiunii grupului, experimente precum cele ale lui Solomon Asch au arătat tendința oamenilor de a se alinia opiniei majorității, chiar dacă aceasta e evident greșită. Participanți aparent independenți au ajuns să răspundă incorect la întrebări simple despre lungimea liniilor, din dorința de a se potrivi cu un grup majoritar. În ansamblu, aceste studii clasice confirmă că obediența față de autoritate și conformitatea socială pot fi copleșitoare.

Mai mult, și alți cercetători contemporani au observat fenomene asemănătoare cu efectul OSU. De exemplu, Bègue și Vezirian au publicat un experiment inspirat de Milgram: participanții urmau ordinul să agreseze o altă ființă (un pește, într-un studiu imaginar) și au spus că ei înșiși s-ar opri mai devreme decât alți oameni. Studii anterioare în Polonia au confirmat același tipar: participanții estimează că ei înșiși s-ar retrage la câteva trepte de șocuri (voltaj mediu ~100V) pe când alții ar continua mult mai mult (~180V). Aceste rezultate converg către aceeași idee: oamenii subestimează forța presiunii reale și cred prea simplist că „eu aș fi mai rezistent".

Lecții practice: igienă morală și educație civică

Aceste descoperiri nu sunt doar de interes academic. Ele ne impun câteva concluzii practice, simple și clare, ca să fim cu adevărat pregătiți când ne întâlnim cu autoritatea reală. Dacă nu ținem cont că ne putem înșela în așteptări, vom fi mai puțin atenți la modalități de prevenire. 

Mazzocco oferă chiar și câteva idei concrete pe care le numește „tehnici de imunizare": de exemplu, să evităm situațiile cu presiune socială intensă (să nu luăm decizii importante în grabă, sub amenințarea chestionării, fără pregătire morală) și să ne facem un plan de salvare (de ex. un semnal de alarmă, un aliat la care să apelăm, un pretext pentru a ieși dintr-o situație periculoasă).

În plus, studiul sugerează că curiozitatea și întrebările critice sunt aliați importanți. Dacă ne obișnuim să punem întrebări și să înțelegem în profunzime de ce ni se cere ceva (în loc să executăm pe pilot automat), putem menține mai bine controlul asupra propriei conduite.

Educatorii morali ar putea să valorifice aceste idei: nu este de ajuns să învățăm copiii ce e bine și ce e rău, ci trebuie să le arătăm și că suntem predispuși la iluzii de autoprotecție. Prin exemple concrete și discuții despre experimente ca acesta, tinerii pot învăța că nu trebuie să presupună automat că vor fi eroi morali dacă nu conștientizează capcanele cognitive.

În consecință, câteva „reguli de igienă morală" pot fi de ajutor:

Conștientizarea biasurilor – recunoaște că e posibil să te supraestimezi. Informează-te despre aceste studii și vorbește cu ceilalți despre ele.

Evitarea factorilor de risc – dacă e posibil, nu intra singur în situații fără aliați sau proceduri clare. De exemplu, într-un mediu de lucru autoritar discută în echipă orice ordin dubios înainte de a acționa.

Planificarea unei ieșiri – stabilește dinainte un mecanism de ajutor (un prieten de încredere) sau un semnal (un „cuvânt de salvare") care să-ți permită să refuzi ordonat.

Cultivarea curiozității – pune întrebări. Atunci când primești un ordin de-a dreptul incorect, întreabă de ce e necesar și dacă există alternative. Întrebarea poate fi simplă, dar conștientizarea situației e crucială.

Studiul Ohio State arată că încrederea exagerată în propriul curaj moral ne poate expune la riscuri. Majoritatea dintre noi credem că nu am asculta de o autoritate imorală… dar studiile arată exact contrariul. 

În loc să ne bazăm pe premisa „eu nu aș face asta", trebuie să învățăm activ să recunoaștem și să gestionăm presiunea socială. Prin strategii simple – informare, dialog, exerciții de rol – ne putem spori rezistența reală. Iar educația civică și morală trebuie să reflecte această realitate: nu doar să le spunem oamenilor să fie curajoși, ci și să le arătăm cum psihologia îi face să se supraestimeze, astfel încât să fim mai bine pregătiți când contează cu adevărat.

Referințe

  • Studiul Ohio State University despre efectul „mai bun decât media" în situații morale (2025)
  • Experimentul Milgram despre obediența față de autoritate
  • Experimentul Stanford Prison (1971) - Philip Zimbardo
  • Experimentele de conformitate Solomon Asch (anii 1950)
  • Bègue & Vezirian (2024) - Ethics & Behavior
  • Grzyb & Doliński (2017) - Studii poloneze despre obediență
  • Zdunek et al. (2022) - Cercetări recente despre subestimarea presiunii sociale
  • Current Psychology - Jurnal academic pentru publicația studiului Mazzocco
  • Neuroscience News - Comunicat de presă despre studiul OSU
  • Jocelyn și micii omuleți verzi

    Secvența I: Cambridge, august 1967


    Benzile de hârtie se înfășurau ca un șarpe alb prin laboratorul de la Cambridge. Kilometri. Stilourile mecanice punctau pe suprafața albă o partitură haotică, un zgomot al universului marcat în urme de cerneală. Jocelyn Bell, o fată de 24 de ani cu ochelari rotunzi și o acribie de adevărat călugăr benedictin, scana fiecare centimetru de hârtie.

    Radiotelescoapele din anii '60 nu semănau cu telescoapele elegante de astăzi. Cel de la Cambridge era o îmbârligătură de cabluri și stâlpi răspândită pe aproape două hectare, o plasă de pescuit semnale din cer. Construcția lui fusese un efort gigantic, condus de Antony Hewish, iar Jocelyn, doctorandă sub îndrumarea sa, ajunsese expertă în descifrarea semnalelor.

    Într-o zi de august, ea a identificat un anume tipar ciudat pe banda de hârtie. Era un puls ritmic, ca un metronom extraterestru, care se repeta cu precizia unui ceas atomic, la fiecare 1,337 secunde. Jocelyn l-a numit, cu umor și speranță, "LGM-1" (Little Green Men). Gluma ascundea întrebarea dacă nu cumva era oare primul mesaj de la o civilizație îndepărtată. 

    Secvența II: Anatomia unei stele moarte


    Ceea ce Jocelyn descoperea era infinit mai fascinant decât orice ficțiune științifică. Pulsarii sunt cadavre ale stelelor masive, stele neutronice cu o densitate de neimaginat, unde o linguriță de materie cântărește cât Everestul. Când o stea de la 8 până la de 25 de ori mai masivă decât Soarele își epuizează combustibilul nuclear, se prăbușește într-un spectaculos colaps apocaliptic numit supernovă.

    Ceea ce rămâne poate fi un obiect de, să zicem, 20 de kilometri în diametru, dar cu o masă de 1,4 ori mai mare decât Soarele. Imaginați-vă întreaga masă a Pământului comprimată într-o minge de tenis și cam aceasta ar fi densitatea unei stele neutronice. Suprafața ei este atât de netedă încât orice neregularitate de dimensiunea unui grăunte de nisip ar reprezenta un "munte".

    Ei bine, stelele neutronice se rotesc cu viteze fantastice, unele completând o rotație în doar câteva milisecunde. Câmpurile lor magnetice sunt de trilioane de ori mai puternice decât cel al Pământului, canalizând fascicule de radiații către poli. Când aceste fascicule sunt orientate către Pământ, le percepem ca pulsuri regulate. De aici numele de "pulsar".

    Descoperirea lui Jocelyn demonstra că universul poate crea obiecte care sfidează imaginația umană. Pulsarii sunt ceasornicele cosmosului, atât de precise încât oamenii de știință i-au folosit pentru a testa teoria relativității generale a lui Einstein și pentru a detecta primul sistem planetar din afara sistemului nostru.

    Secvența III: Frontiera astrofizicii


    Descoperirea pulsarilor a declanșat o revoluție în astrofizică. Până în 1967, stelele neutronice erau doar predicții teoretice, obiecte imaginare atât de extreme încât mulți astrofizicieni se îndoiau de existența posibilității lor. Jocelyn demonstrase că universul nu doar că poate crea astfel de obiecte, dar că ele pulsează ca niște faruri cosmice, trimițând semnale către Pământ cu o regularitate care întrece cea mai precisă măsurare umană.

    Pulsarii au devenit laboratoare naturale pentru fizica de frontieră. Prin studierea lor, oamenii de știință au putut testa limitele teoriei relativității generale în condiții imposibil de reprodus pe Pământ. Au descoperit că spațiul și timpul se contorsionează în jurul acestor obiecte, confirmând previziunile lui Einstein cu o precizie de ordinul nanosecundelor.

    Mai mult, pulsarii au oferit prima metodă directă de detectare a undelor gravitaționale. Prin monitorizarea precisă a pulsurilor lor, astronomii au putut măsura cum se schimbă structura spațiu-timpului când două obiecte masive orbitează unul în jurul celuilalt. Această metodă a dus la descoperirea primului sistem binar de pulsari, care a oferit dovezi indirecte ale existenței undelor gravitaționale cu decenii înainte ca LIGO să le detecteze direct.

    În cosmologie, pulsarii au devenit unelte pentru măsurarea distanțelor cosmice și pentru cartografierea structurii galaxiei noastre. Semnalele lor traversează spațiul intergalactic, fiind afectate de densitatea materiei întâlnite pe drum. Prin analiza acestor efecte, astronomii pot "vedea" materia invizibilă din calea semnalului. 

    Secvența IV: Mecanismele academice


    Înapoi la Cambridge. În laborator, Jocelyn Bell continuă să descopere. Al doilea pulsar, apoi al treilea. Fiecare nou semnal confirmă că nu e vorba despre micuții omuleți verzi, ci de un fenomen natural extraordinar. Ea înțelege prima că acestea sunt stelele neutronice despre care teoreticienii vorbeau, dar pe care nimeni nu le văzuse niciodată.

    Protocolul academic al epocii funcționează ca un mecanism bine uns. Când vine momentul publicării în prestigioasa revistă ”Nature”, Hewish apare ca primul autor, Jocelyn pe locul doi. În sistemul ierarhiilor academice din anii '60, ordinea autorilor nu este negociabilă: profesorul mentor întotdeauna primul, doctorandul întotdeauna în umbra sa, indiferent de mărimea contribuției.

    Datele din arhivele Universității Cambridge arată că în departamentul de fizică, în 1967, existau doar 3 femei cercetătoare dintr-un total de 127 de membri ai corpului academic. Jocelyn nu era doar o doctorandă, era o anomalie într-un ecosistem care nu concepea femeia ca fiind capabilă de descoperiri științifice fundamentale.

    Documentele din epoca respectivă relevă o atitudine paternalistă subtilă dar sistemică. În corespondența oficială, Hewish vorbește despre "echipa sa" și despre cum a "ghidat" descoperirea. Jocelyn este prezentată ca o "studentă talentată" care a "executat cu diligență" instrucțiunile primite. Nu se menționează că ea a fost cea care a identificat semnalul, care a insistat asupra importanței sale și a urmărit meticulos fiecare nou pulsar descoperit. 

    Secvența V: Bucuria curată a descoperirii


    Jocelyn nu se complace în amărăciune. Mulți ani mai târziu, într-un interviu memorabil din 1993, cu o seninătate care dezarmează, ea spune: "Am avut cel mai mare privilegiu - bucuria descoperirii. Momentul când realizezi că vezi ceva ce nimeni altcineva nu a văzut niciodată înainte în univers."

    Această filozofie nu este o capitulare, ci o definire curată a succesului științific. În continuare ea își construiește o carieră strălucită: devine profesoară la Oxford, președintă a Royal Astronomical Society, una dintre cele mai influente voci în astrofizică. Lucrările sale ulterioare în astronomia cu raze X și gamma îi consolidează reputația ca unul dintre cei mai inovativi cercetători ai generației sale.

    Dar există și o dimensiune mai profundă. Jocelyn înțelege că sistemul științific nu se va schimba prin lamentări, ci prin exemplu. Devine mentor pentru generații de tineri cercetători, în special femei, demonstrând că pasiunea pentru cunoaștere transcende recunoașterea instituțională. 

    Secvența VI: Breakthrough Prize


    În 2018, la 75 de ani, Jocelyn Bell primește Breakthrough Prize, în valoare de 3 milioane de dolari, cea mai mare sumă acordată vreodată pentru o descoperire științifică. Motivația: "pentru contribuția fundamentală la descoperirea pulsarilor și pentru o viață de leadership inspirațional în astronomie."

    Gestul ei următor impresionează comunitatea științifică. Ea donează întreaga sumă pentru burse dedicate femeilor, minorităților și studenților din țări subdezvoltate care studiază fizica. "Vreau să diversificăm fizica", declară ea pentru BBC. "Oamenii din grupuri subreprezentate aduc perspective diferite, care pot duce la noi modalități de abordare a problemelor."

    Gestul nu este doar generos, ci profund subversiv. Ea transformă o recunoaștere tardivă într-un instrument activ de schimbare, țintind cu precizie sistemul care o marginalizase. Banii nu merg către o fundație sau o instituție, ci direct către indivizi care se confruntă cu aceleași bariere pe care le-a întâmpinat ea cu 50 de ani în urmă.

    Secvența VII: O stea care continuă să pulseze


    Astăzi, când detectoarele LIGO captează ondele gravitaționale și când James Webb Space Telescope ne arată universul în infraroșu, descoperirea lui Jocelyn rămâne una dintre fundamentele astrofizicii moderne. Pulsarii continuă să fie folosiți pentru cele mai precise teste ale relativității generale, pentru detectarea planetelor extrasolare și pentru cartografierea structurii galaxiei.

    Dar poate că cea mai profundă moștenire a Jocelynei nu este științifică, ci umană. Ea a demonstrat că adevărata măsură a unui cercetător nu se află în premiile primite, ci în impactul asupra cunoașterii umane și în capacitatea de a inspira generații viitoare. Povestea ei arată că progresul în științe nu înseamnă doar descoperiri noi, ci și democratizarea accesului la cunoaștere.

    Secvența VIII: 1974 – Premiul Nobel


    Pe 15 octombrie 1974, telefoanele din redacțiile din întreaga lume încep să sune. Academia Suedeză anunță câștigătorii Premiului Nobel pentru Fizică. Două nume: Antony Hewish și Martin Ryle, "pentru contribuțiile lor decisive în radioastronomie, în special pentru descoperirea pulsarilor".

    Jocelyn Bell Burnell, acum căsătorită, se află la Oxford, lucrând la următorul său proiect de cercetare. Află vestea de la un coleg. Zâmbește. Într-un interviu dat ulterior, ea va spune: "Mi-am dat seama, nu mă așteptam să fiu inclusă. Era epoca în care munca doctoranzilor era considerată munca supervizorilor."

    Dar comunitatea științifică internațională reactionează cu o intensitate neașteptată. Fred Hoyle, unul dintre cei mai respectați astrofizicieni ai vremii, declară public că excluderea Jocelynei este "o rușine pentru Academia Suedeză". Scrisori de protest vin din universități de pe toate continentele. Pentru prima dată în istoria premiilor Nobel, o decizie a Academiei Suedeze devine subiectul unei controverse publice majore.

    Dar Jocelyn Bell Burnell refuză să se alăture protestelor. "Premiul Nobel a fost deja acordat", spune ea cu o diplomație care ascunde o înțelepciune profundă. "Nu pot schimba asta. Dar pot schimba viitorul". Și astfel, femeia care a descoperit pulsurile cosmice ale unor stele moarte, creează propriul ei puls în istoria științei, un ritm de reziliență, generozitate și transformare care continuă să inspire.

    Post Scriptum

    (date oficiale la nivel UE)

    În anul 2023, Uniunea Europeană a atins un reper semnificativ în ceea ce privește prezența femeilor în știință și inginerie: aproximativ 7,7 milioane de femei lucrau în aceste domenii, reprezentând 41 % din totalul forței de muncă de specialitate. Această proporție este constant în creștere, după ce în 2022 creșterea a fost cu 381 200 de persoane, iar față de 2012 numărul femeilor din aceste profesii a crescut cu 50 %. Perspectivele variază în funcție de contextul economic. În serviciile legate de cunoaștere, femeile sunt majoritare, reprezentând circa 45,6 % din cercetători și ingineri. În schimb, în industrie, prezența lor rămâne modesta, doar 22,4 % în sectorul producției și 23,9 % în alte activități. Contrastul este evident și la nivel național: Danemarca, Spania și Bulgaria raportează cele mai ridicate rate (peste 49 %), în timp ce Ungaria, Finlanda și Italia rămân sub pragul de 35 %. Pe planul studiilor universitare, situația este paradoxală: femeile reprezintă aproximativ 48 % din doctoranzi (graduation rate), dar doar 34 % din cercetătorii activi la nivel UE. Acest decalaj devine dramatic în domenii concrete ca ICT: doar 22 % dintre doctoratele de profil fiind obținute de femei.

    Există o „conductă fisurată”: pe măsură ce cariera avansează spre poziții de decizie, proporția femeilor scade vertiginos. În universități, doar 30 % dintre cadrele de tip „Grade A” sunt femei, în timp ce medicină sau inginerie se situează sub acest prag . La nivel de inventatori, cifra este aproape simbolică: doar 9 %. Raportul She Figures 2024 descrie o imagine clară: 98 % dintre publicațiile europene nu integrează dimensiunea de gen, iar doar 16 % dintre echipele de autori sunt echilibrate. Mai mult, în STEM, femeile sunt 34 % din cercetători, însă numai 22 % în sectorul privat de cercetare, unde se concentrează 57 % din acești profesioniști.

    Uniunea Europeană recunoaște aceste blocaje și alocă resurse concrete pentru schimbare. Programul Horizon Europe include criterii de egalitate de gen (Gender Equality Plan). De asemenea, programul MSCA (Marie Skłodowska‑Curie) atinge aproape paritatea: 44 % dintre beneficiari sunt femei. În plus, 81 % dintre apelurile de propuneri includ dimensiunea de gen, iar peste jumătate din experții implicați în comisii sunt femei. Inițiative dedicate, cum sunt EU Prize for Women Innovators, Women TechEU și proiecte în domeniul STEM educației (Girls Go Circular, ESTEAM), urmăresc stimularea prezenței feminine încă din etapele de formare. Per ansamblu, progresul este palpabil: învățământul superior este aproape egalitar, iar baza tururor cercetătorilor include femei aproape în proporție de 50 %. Totuşi, când vine vorba de poziții de conducere, inovare și industrie, calitatea egalității rămâne un obiectiv de atins. Uniunea răspunde strategic cu obligativitatea planurilor de gen, finanţări dedicate și viziune structurală. Rămâne totuși esențială trecerea de la intenții la efecte vizibile.

    Povestea neînțeleasă a primei femei doctor în filosofie

    La 25 iunie 1678, în Aula Magna a Universității din Padova, un oraș al canalelor, palatelor și stindardelor dogale, s-a petrecut un eveniment care a sfidat ordinea vremii. O mulțime pestriță formată din elita intelectuală a Europei, clerici, profesori, aristocrați și curioși, s-a adunat pentru a asista la un moment rar și fără precedent: Elena Lucrezia Cornaro Piscopia, o femeie de 32 de ani, urma să primească titlul de doctor în Filosofie. Prima femeie din lume PhD!

    Ceremonia a fost orchestrată cu fast: discursuri în latină, o disputatio publică pe teme aristotelice, ovații și înmânarea simbolurilor academice: inelul, cartea, toga de hermină și cununa de lauri. 

    Însă, în spatele acestui spectacol de erudiție, umbrele autorității ecleziastice se conturau. Cardinalii din anturajul Papei, prezenți în sală, pregăteau deja o decizie care avea să închidă drumul deschis de Elena: nicio altă femeie nu avea să mai fie admisă la doctorat. Accesul femeilor la titluri academice a fost categoric interzis de Biserică.

    În secolul al XVII-lea, Republica Venețiană era un spațiu al contrastelor, prinsă între libertatea culturală și presiunea autorității Vaticanului. Universitatea din Padova, una dintre cele mai prestigioase instituții ale Europei, era un far al cunoașterii, dar autonomia sa era strict supravegheată de Biserica Romano-Catolică, mai ales în chestiuni teologice. Într-o epocă în care femeile erau excluse din discursul intelectual formal, accesul la biblioteci, academii sau universități era rezervat bărbaților din elite.

    Succesul Elenei, în toată fastuoasa lui singularitate, rămâne un moment de referință în istoria culturală a afirmării intelectuale a femeilor. O breșă într-un zid vechi de secole. Și totuși, dacă privim dincolo de solemnitatea diplomei și de aplauzele academiei, apare o ipoteză mai incomodă: că forța care a făcut posibil acest triumf nu a fost emanciparea, ci un alt soi de orgoliu masculin. Nu unul care exclude, ci care exaltează. Nu misogin, ci megaloman. În spatele acestui eveniment istoric s-ar putea afla altceva decât un crez în egalitatea femeilor.

    Elena Cornaro s-a născut în 1646, în Veneția, ca fiică ilegitimă a lui Gianbattista Cornaro-Piscopia, un nobil influent și înalt funcționar al Republicii, și a Zanettei Boni, o femeie din mica nobilime friulană. Deși statutul ei de copil nelegitim ar fi putut-o marginaliza, tatăl ei a recunoscut-o și a integrat-o în familia Cornaro, oferindu-i acces la o educație privilegiată, rară pentru o femeie a vremii.

    Gianbattista Cornaro-Piscopia preia în 1664 rolul de Procurator di San Marco de supra - magistrat al Veneției, al doilea în ierarhie după Doge, responsabil de activele și administrarea Bazilicii San Marco. Acest rol îl propulsează în centrul ceremonialelor publice venețiene. Astfel, chiar fiind născută dintr‑o relație nelegitimă, Elena devine o prezență vizibilă la răsfățurile oficiale ale Serenissimei.

    Gianbattista, un om erudit și orgolios, a văzut în Elena nu doar o fiică, ci un simbol al prestigiului intelectual al familiei. De la o vârstă fragedă, Elena a fost educată intensiv de preceptori privați, învățând latina, greaca, ebraica, spaniola și franceza. La doar 7 ani, era capabilă să traducă și să comenteze texte clasice, iar la 11 ani a fost îndemnată să facă un jurământ de castitate, adoptând o viață contemplativă, apropiată de modelul monastic, dar fără a intra într-o mănăstire. Nu există dovezi că această decizie i-ar fi aparținut, dar nici că s-ar fi opus. Tatăl ei a transformat-o într-o „minune erudită”, expunând-o în saloanele venețiene în fața diplomaților și savanților. Elena a acceptat acest rol, dar nu pare să fi căutat altul.

    Cererea inițială a Elenei de a obține un doctorat în teologie a stârnit opoziție fermă din partea Bisericii. Cardinalul Barbarigo a argumentat că statutul de femeie o făcea inadecvată pentru un astfel de titlu. Domnul Cornaro, însă, nu s-a dat bătut. Prin negocieri intense și intervenții la niveluri înalte, a obținut un compromis: Elena putea susține un doctorat în filosofie, un domeniu considerat mai puțin sensibil din punct de vedere teologic. Vaticanul nu contesta capacitatea intelectuală a femeilor, ci le considera nepotrivite din punct de vedere „ontologic” pentru a interpreta Scriptura sau pentru a participa la viața publică a Bisericii. Cardinalul Gregorio Barbarigo, episcop de Padova, a fost un personaj-cheie în această poveste. Deși inițial s-a opus vehement, el a acceptat ulterior compromisul.

    Pentru tatăl ei, această reușită era o confirmare a investiției sale simbolice, dar și o demonstrație a educației de tip masculin pe care o proiectase asupra fiicei sale. Disputa doctorală, pregătită minuțios, s-a concentrat pe niște texte aristotelice luate la nimereală. Comentariile Elenei, susținute în latină, au fost articulate, dar nu revoluționare, nu inovatoare, respectând rigorile stilului scolastic. Ceea ce a făcut evenimentul memorabil nu a fost neapărat conținutul tezei, ci prezența unei femei într-un spațiu rezervat tradițional bărbaților.

    Pe 25 iunie 1678, Elena a pășit în Aula Magna pentru a susține disputatio în fața a cinci profesori, printre care Giovanni Fabri și Carlo Rinaldini. Subiectul expunerii, pasaje din Analiticile Secunde și Fizica lui Aristotel, a fost ales pentru a evita controversele religioase. Elena a vorbit în latină, fără notițe, demonstrând o stăpânire impresionantă a discursului scolastic. Comentariile sale au explorat natura sufletului, rolul rațiunii și condițiile fericirii umane, punând accent pe ideea că „lumina rațiunii este participarea omului la înțelepciunea divină” (Rationis lumen divinae sapientiae in homine participatio est). Stilul său era sobru, sistematic, dar departe de ce ar justifica în timpurile noastre un doctorat (bine, nu neapărat în România, să o recunoaștem cu rușine). Publicul a fost însă fascinat de prezența și discursul ei pe acel podium. Era o minune să auzi așa ceva de la o femeie.

    Triumful Elenei a fost însă umbrit de reacția imediată a Vaticanului. Temându-se de un precedent periculos, autoritățile ecleziastice au interzis acordarea titlurilor academice femeilor în domenii sacre și au impus restricții severe. Cu Elena nu aveau nimic. Cu drumul pe care l-ar fi deschis, da.

    În același an, medicul și numismatul Charles Patin a solicitat admiterea fiicei sale, Gabrielle‑Charlotte Patin, la doctorat. Venită dintr-o familie care trăia în ambianța universitară, cu lecturi și dezbateri în salonul patern, o educație privilegiată și o dorință sinceră de redifiniție a locului femeii în academie, Gabrielle‑Charlotte era pasionată de numismatică și literatură și își pregătea teza într-o atmosferă intelectuală serioasă. A publicat în latină în 1683 oratia „De Phoenice in numismate” și s‑a afirmat în Accademia dei Ricovrati, o comunitate erudită deschisă femeilor. Răspunsul Universității din Padova s‑a materializat rapid și categoric. Senatul academic a interzis-o. Mai mult, și-a modificat statutul în sensul că nicio femeie nu va mai putea obține un titlu de acest nivel. Motivarea oficială a fost teama de a nu transforma excepția în regulă, de a nu deschide ușa către o „inadecvată” egalitate academică. 

    Dar respingerea Gabriellei nu a fost o decizie impulsivă, iar schimbarea statului nu a fost doar o reacție la solicitarea familiei Patin. Apele trebuia să fie învolburate, spaima de un periculos precedent trebuia creată, panica academico-religioasă trebuia stârnită. Unul dintre alarmiști și cel care a susținut activ interdicția doctoratului pentru femei a fost un gentilom care și-a folosit autoritatea și influența superioare mediului academic, cel mai puternic om al republicii după Doge, nimeni altul decât Gianbattista Cornaro

    Padova a rămas închisă femeilor, iar lumea academică înaltă și ea, până în 1732, când, la Bologna, Laura Bassi, o altă figură feminină remarcabilă care, la doar 20 de ani, a susținut o teză în fizică newtoniană, a cerut și a obținut titlul de doctor, în condiții totuși total diferite.

    După obținerea doctoratului, Elena nu a urmărit o carieră academică sau publică. Nu a cerut o catedră și nu a publicat lucrări. A intrat în Ordinul Benedictin, dar a rămas activă intelectual, petrecându-și zilele în biblioteca Saint Benedict din Padova, traducând texte patristice și corespondând cu câțiva cărturari. S-a dedicat actelor de caritate discretă, fără a căuta faimă sau recunoaștere. A murit în 1684, la doar 38 de ani, răpusă de tuberculoză, și a fost înmormântată în biserica Santa Giustina din Padova. Pe mormântul său, o inscripție simplă o numește „Doctissima femina”, cea mai învățată femeie.

    A fost plânsă de un cerc restrâns. S-a stins discret, așa cum și-a dorit. În ciuda acestei modestii, figura ei a fost recuperată ulterior ca simbol. Dar sub acest simbol, rămâne o existență personală de femeie crescută ca experiment intelectual, care a găsit în cunoaștere un refugiu, o formă de libertate și, poate, o formă rară de fericire.

    Momentul din 1678 rămâne un eveniment notabil în istoria culturală a afirmării femeilor. A fost triumf și, în același timp, arhitectul lui a fost un bărbat ambițios, Gianbattista Cornaro-Piscopia, un aristocrat care și-a construit un monument personal prin fiica sa. Inteligența Elenei a fost reală și strălucitoare, dar drumul i-a fost croit cu minuție de cineva care a văzut în ea un instrument de validare, nu o misiune de eliberare. Nimic din structura socială nu s-a schimbat în favoarea femeilor. Din contră.

    Domnul Cornaro a scris cu mâna sa povestea unui copil născut dintr-o iubire fără căsătorie, lipsit de perspectiva unui viitor aristocratic și privat de privilegiul de a fi băiat. În loc de titluri nobiliare, i-a oferit accesul la cunoaștere. În loc de căsătorie, i-a impus castitatea. În loc de o viață socială, i-a dat biblioteci și erudiți. Doctoratul Elenei a fost, în fond, certificatul de autoritate pe care tatăl ei l-a putut oferi unui copil altfel sortit uitării. Dar dincolo de proiecția acestui orgoliu masculin, rămâne figura Elenei ca martor al unei fericiri fără echivalent: aceea de a trăi printre idei, într-o lume proprie, neatinsă de rigorile și compromisurile unei societăți care nu ar fi știut ce să facă cu ea.

    Francesca și Francesca. O poveste despre nemurire

    Am ajuns la Palazzo Martelli aproape din întâmplare, într-una dintre acele după-amieze florentine când lumina de toamnă pare să transforme fiecare colț de stradă într-o scenă din Renaștere. Nu căutam nimic anume, ne plimbam prin cartierul San Lorenzo, prin acele străduțe înguste, când am observat o placă discretă pe o fațadă impunătoare: Palazzo Martelli.

    Când am pășit în interior, am fost copleșiți de o tăcere de marmură. Aici, în acest labirint de camere măreț și solemn, timp de cinci secole s-a desfășurat una dintre cele mai fascinante povești de putere din Florența. Palatul stă pe fundații din secolul al XV‑lea, extins în 1627 prin unirea mai multor case, dar forma sa actuală s-a realizat între 1738 și 1769, sub supravegherea arhitectului Bernardino Ciurini. Familia și-a extins, de-a lungul generațiilor, nu doar spațiul interior, ci mai ales perimetrul cu care tindea să domine trei puncte cardinale ale Florenței.

    Înăuntru, pereții vorbesc. Vincenzo Meucci, Tommaso Gherardini, Luigi Sabatelli, maeștri care au împodobit saloanele cu fresce baroce incredibile. Scara monumentală găzduia inițial statuia lui David realizată de Donatello, azi mutată la Bargello. Stema familiei, opera aceluiași genial sculptor, se află acum la National Gallery din Washington. Dar chiar și fără aceste capodopere în original, palatul respiră grandoare, o magnificență care te copleșește și te face să înțelegi ce înseamnă cu adevărat puterea când se cristalizează în piatră și artă.

    Numele Martelli derivă din martello, adică ciocan, și într-adevăr, primii membri ai familiei au fost meșteșugari, poate fierari, într-o epocă în care munca cu metalul însemna forță și influență. Au învățat repede că puterea adevărată nu se mai turna în fier, ci în monedă. Au devenit bancheri, investitori în războaie, patroni ai artelor, aliați de încredere ai Medicilor de-a lungul întregii Renașteri.

    În salonul principal, privind frescele care acoperă tavanul, îmi imaginam Florența de dincolo de aceste ziduri. Dar nu cea de acum. Florența de atunci. În secolul al XV‑lea, când Martelli își consolidau puterea, existau în Europa doar câteva familii care le puteau sta alături. Medici, evident, în propria lor cetate. Dar și Borgia, cu tentaculele lor întinse din Roma până în Spania, cu Cesare și Lucrezia, cu intrigile și crima lor rafinată. Aceste trei nume defineau ceea ce însemna noblețea absolută: Medici prin diplomație și artă, Borgia prin violență și seducție, Martelli prin loialitate și perseverență.

    Martelli disciplinau succesiunea ca o într-o partidă de șah: întâiul fiu pentru politică, al doilea pentru cler. În secolul al XVI‑lea, Camilla Martelli a devenit a doua soție morganatică a lui Cosimo I de' Medici, un episod care a însemnat mai curând marginalizare decât înnobilare, dar care demonstrează până unde ajungeau conexiunile familiei. Prin unirea caselor mai multor ramuri, palatul a ajuns la o suprafață de 5.000 de metri pătrați, un complex care era practic o cetate în inima Florenței.

    Colecțiile de artă vorbeau despre gustul rafinat și resursele infinite: Piero di Cosimo, Beccafumi, Luca Giordano, Salvator Rosa. Fiecare cameră este un muzeu în sine, fiecare obiect o mărturie a unei epoci în care arta și puterea se întrepătrundeau până la identitate. Dar după câteva secole de influență, familia Martelli a început să se subțieze, ca atâtea linii aristocratice europene. Nu mai erau războaie de finanțat, nici principate de negociat. Italia unită adusese noi taxe asupra proprietăților, averea se erodasе. În secolul XX au început să vândă: tablouri, mobilier, obiecte de argint, un proces accelerat între anii 1940 și 1960.

    Totul se termină în 1986, când s-a stins ultima lor descendentă, Francesca Martelli, în vârstă de 93 de ani. Fără moștenitori, fără prieteni cunoscuți, fără niciun fel de „urmă" vie. A lăsat palatul și colecția prin testament Curiei florentine. Au supraviețuit marilor familii împreună cu care au scris o mare parte din istoria Europei, ca apoi să se stingă într-o uitare cel puțin nefirească. Un ciclu de cinci secole se închidea în tăcere absolută.

    Cine a fost Francesca Martelli


    Nimeni nu știe. Am petrecut ore întregi încercând să aflu ceva, orice, despre Francesca. Nu cine a fost din punct de vedere genealogic, despre asta se mai găsesc câteva rânduri în registrele istorice. Ci cine a fost ea, ce a iubit, ce a urât, dacă a avut un câine, un tabiet, un poem preferat, o farfurie ciobită, o iubire tăcută. A rămas de pe urma ei un set de ceai, o pereche de pantofi, o rochie, o scrisoare, ceva, orice?

    Ghizii ne povestesc că s-au scotocit arhivele, inventarul Curiei și orice alte surse. Nimic. Niciun rând scris de ea, nicio carte subliniată, nicio fotografie cu silueta ei pe coridoare. Niciun plic cu nume uitate. Niciun parfum rămas în sertare. Inventarul realizat la moartea ei este un epitaf al absenței. Lipsesc aproape complet vasele, foarte puține haine, nicio lenjerie. „mancano quasi completamente... vasellame, scarsissimi abiti, nessuna biancheria", după cum spunea Monica Bietti, curator al inventarului din 1986.

    Există o fotografie foarte veche în care se bănuiește că apare Francesca pe vremea când era copil. În rest, e aproape definiția unei fantome. Deși contemporană cu mulți florentini de astăzi, e totuși o fantomă totală, fără corp, dar și fără spirit. Tot ce știm este că a trăit în palatul care a continuat să se degradeze de-a lungul vieții ei, cu servitorii pe care și-i permitea din ce în ce mai greu, până când s-a apucat să vândă din casă ce se mai putea. Apoi le-a permis celor care o ajutau să fure literalmente tot ce aveau poftă de acolo. În principal era vorba de oameni ai bisericii, cu care se pare că a avut singura ei relație. De altfel, proiectul digital „caccia al tesoro” caută în prezent obiectele pierdute, de la cești de ceai la tacâmuri, jurnale, tablouri și altele (se găsește aici, e o speranță dureroasă).

    Singurele probe să Francesca a existat sunt testamentul prin care a lăsat totul Curiei florentine și camera în care își construise un altar de rugăciune. Nedorind, apoi nemaiputând merge la biserică, își făcuse condițiile pentru a primi serviciul religios la domiciliu. În plină epocă a obiectului și a imaginii, Francesca a aruncat în neant orice indiciu personal. Dintr-o credință comodă, dintr-o nepăsare metafizică, a comis actul ideologic de a refuza să lase o mărturie cât de fragilă a trecerii sale prin lume. Dar și a unei familii care a adunat mărturii de cea mai înaltă valoare istorică și culturală timp de o jumătate de mileniu. A trăit între fresce semnate, într-un palat documentat până în cele mai mici detalii, dar ea, ultima Martelli, a devenit cea mai nedefinită siluetă din întreaga sa genealogie. A închis ușa lumii și s-a închis și pe sine într-un ritual, uitat și el.

    Cine a fost Francesca da Rimini


    Tot în Florența, la câțiva pași de tumultul modernității, am pășit în casa unde a locuit Dante Alighieri. În acest spațiu care pare o punte între lumi, ne-am amintit de o altă Francesca, nu cea din palatul Martelli, ci cea din povestea eternă a Divinei Comedii. Dante a evocat prezența în lume a aceastei femei cu o delicatețe rară și o înțelegere profundă a complexității umane, ca o figură rară și fără precedent în peisajul medieval, o femeie care iubește real și care, pentru prima oară în literatură, îndrăznește să acceadă la cultură și, mai ales, să dorească altceva decât destinul prescris.

    Francesca da Rimini a fost în realitate o nobilă din secolul al XIII-lea, prinsă în constrângerile căsătoriei aranjate, dar care a găsit în Paolo Malatesta, fratele soțului său, o iubire interzisă și sfântă în același timp. Povestea lor s-a încheiat tragic când soțul i-a surprins și i-a ucis pe amândoi, dar, mai presus de faptele istorice, a supraviețuit legenda lor transformată în poezie.

    Dante o aduce în fața noastră în Cântul al V-lea al Infernului, unde ea povestește momentul în care, citind împreună cu Paolo, au fost copleșiți de o iubire care a explodat dincolo de cuvinte, dincolo de timp: „Galeotto fu 'l libro e chi lo scrisse: quel giorno più non vi leggemmo avante." („Galeot a fost cartea și cel care a scris-o: în ziua aceea nu am citit mai departe"). Cu o eleganță ce ține loc de cuvinte, Dante lasă să se înțeleagă un posibil sărut, sau poate doar o îmbrățișare, ori cel puțin o privire semnificativă care a urmat lecturii, un gest mult prea plin de emoție pentru a fi spus direct.

    De altfel, povestea ei este atât de plină de emoție, atât de puternică prin sensul ei, încât pelerinul din poem – Dante însuși, cu toată stăpânirea de sine, este copleșit: își pierde cunoștința și cade la pământ. Dante leșină rămas fără cuvinte în fața unui destin care a refuzat resemnarea și a căutat să treacă dincolo de zidurile normei: un amestec de admirație, teamă și recunoaștere a prețului plătit pentru autenticitate.

    Această Francesca este prima femeie modernă a literaturii, cea care a îndrăznit să citească, să simtă, să încalce legile stricte ale propriei epoci. Când Dante o pune pe scenă, o așează în Infern, dar nu o condamnă sec; dimpotrivă, îi dă o umanitate care zguduie. Astfel, Francesca da Rimini, dincolo de tragedia istorică, rămâne o emblemă a dorinței de libertate și expresie, un far al unei alte epoci care încă luminează în tenebrele unei societăți rigide.

    În opoziție tacită cu tăcerea palatului Martelli, povestea ei este un strigăt de viață care nu poate fi îngropat nici de timpul care trece, nici de codurile morale care încearcă să o reprime.

    Adevărata viață de dincolo


    Între zidurile palatului Martelli, unde ultima Francesca și-a trăit existența în tăcere și renunțare, și aripa înflăcărată a lumii dantești, unde Francesca da Rimini se înalță printr-un strigăt de pasiune eternă, se conturează o revelație despre ceea ce numim „viața de dincolo".

    Francesca Martelli, cu toată bogăția moștenirii și influența istorică a familiei ei, a ales un destin al neființei. Nu a lăsat nimic palpabil în urmă, nici măcar un ecou al unui gând, al unei emoții, al unei fapte. A trăit într-un palat cu fresce, servitori și statui, dar în singurătate și anonimat. A lăsat să cadă o istorie de 500 de ani în iadul uitării, un neant care ar fi înghițit totul dacă biserica ar fi fost mai puțin pragmatică și realistă și nu ar fi decis, după 20 de ani în care nu a reușit să monetizeze moștenirea, să o cedeze statului italian, încărcată de datorii pe care, probabil, nu le va putea plăti niciodată. Statul însă are o datorie mult mai mare față de memoria și istoria pe care acum încearcă să le recupereze.

    Francesca da Rimini, cu toate păcatele și tragedia ei, trăiește o altă viață de dincolo: o legendă care a depășit epoca, rămânând o sursă de emoție și reflecție pentru fiecare generație care o redescoperă. Posteritatea nu judecă prin prisma conformării exterioare, a respectării normelor sau a supunerii. Ea premiază curajul de a trăi autentic, de a risca, de a-ți asuma povestea ta, fie ea și tragică.

    Aceasta este lecția pe care lumea o ignoră: miturile despre viața de apoi, imaginarul uman despre rai și iad, ne arată că ceea ce rămâne cu adevărat nu este niciodată conformitatea cu codurile vremelnice, ci expresia profundă a sinelui. Francesca din Infern, o femeie care a ales dragostea și libertatea în fața constrângerilor, trăiește o eternitate semnificativă și emoționantă până la leșin. Francesca din Paradis moare etern în tăcere, cu o supunere stearpă care nu a făcut decât să-i șteargă orice urmă a sufletului.

    În palatul Martelli, turiștii vor continua să descopere istoria unei familii legendare. Statul italian va continua să caute valorile de patrimoniu rispite de Francesca. Pe ea nu o va mai căuta nimeni, pentru că nu există, a ales dispariția, nimicul, în numele unei metafizici obscure. Cealaltă Francesca rămâne plină de viață în Infernul lui Dante, nemuritoare, împreună cu Paolo al ei.