Ceremonia a fost orchestrată cu fast: discursuri în latină, o disputatio publică pe teme aristotelice, ovații și înmânarea simbolurilor academice: inelul, cartea, toga de hermină și cununa de lauri.
În secolul al XVII-lea, Republica Venețiană era un spațiu al contrastelor, prinsă între libertatea culturală și presiunea autorității Vaticanului. Universitatea din Padova, una dintre cele mai prestigioase instituții ale Europei, era un far al cunoașterii, dar autonomia sa era strict supravegheată de Biserica Romano-Catolică, mai ales în chestiuni teologice. Într-o epocă în care femeile erau excluse din discursul intelectual formal, accesul la biblioteci, academii sau universități era rezervat bărbaților din elite.
Succesul Elenei, în toată fastuoasa lui singularitate, rămâne un moment de referință în istoria culturală a afirmării intelectuale a femeilor. O breșă într-un zid vechi de secole. Și totuși, dacă privim dincolo de solemnitatea diplomei și de aplauzele academiei, apare o ipoteză mai incomodă: că forța care a făcut posibil acest triumf nu a fost emanciparea, ci un alt soi de orgoliu masculin. Nu unul care exclude, ci care exaltează. Nu misogin, ci megaloman. În spatele acestui eveniment istoric s-ar putea afla altceva decât un crez în egalitatea femeilor.
Elena Cornaro s-a născut în 1646, în Veneția, ca fiică ilegitimă a lui Gianbattista Cornaro-Piscopia, un nobil influent și înalt funcționar al Republicii, și a Zanettei Boni, o femeie din mica nobilime friulană. Deși statutul ei de copil nelegitim ar fi putut-o marginaliza, tatăl ei a recunoscut-o și a integrat-o în familia Cornaro, oferindu-i acces la o educație privilegiată, rară pentru o femeie a vremii.
Gianbattista Cornaro-Piscopia preia în 1664 rolul de Procurator di San Marco de supra - magistrat al Veneției, al doilea în ierarhie după Doge, responsabil de activele și administrarea Bazilicii San Marco. Acest rol îl propulsează în centrul ceremonialelor publice venețiene. Astfel, chiar fiind născută dintr‑o relație nelegitimă, Elena devine o prezență vizibilă la răsfățurile oficiale ale Serenissimei.
Cererea inițială a Elenei de a obține un doctorat în teologie a stârnit opoziție fermă din partea Bisericii. Cardinalul Barbarigo a argumentat că statutul de femeie o făcea inadecvată pentru un astfel de titlu. Domnul Cornaro, însă, nu s-a dat bătut. Prin negocieri intense și intervenții la niveluri înalte, a obținut un compromis: Elena putea susține un doctorat în filosofie, un domeniu considerat mai puțin sensibil din punct de vedere teologic. Vaticanul nu contesta capacitatea intelectuală a femeilor, ci le considera nepotrivite din punct de vedere „ontologic” pentru a interpreta Scriptura sau pentru a participa la viața publică a Bisericii. Cardinalul Gregorio Barbarigo, episcop de Padova, a fost un personaj-cheie în această poveste. Deși inițial s-a opus vehement, el a acceptat ulterior compromisul.
Pentru tatăl ei, această reușită era o confirmare a investiției sale simbolice, dar și o demonstrație a educației de tip masculin pe care o proiectase asupra fiicei sale. Disputa doctorală, pregătită minuțios, s-a concentrat pe niște texte aristotelice luate la nimereală. Comentariile Elenei, susținute în latină, au fost articulate, dar nu revoluționare, nu inovatoare, respectând rigorile stilului scolastic. Ceea ce a făcut evenimentul memorabil nu a fost neapărat conținutul tezei, ci prezența unei femei într-un spațiu rezervat tradițional bărbaților.
Pe 25 iunie 1678, Elena a pășit în Aula Magna pentru a susține disputatio în fața a cinci profesori, printre care Giovanni Fabri și Carlo Rinaldini. Subiectul expunerii, pasaje din Analiticile Secunde și Fizica lui Aristotel, a fost ales pentru a evita controversele religioase. Elena a vorbit în latină, fără notițe, demonstrând o stăpânire impresionantă a discursului scolastic. Comentariile sale au explorat natura sufletului, rolul rațiunii și condițiile fericirii umane, punând accent pe ideea că „lumina rațiunii este participarea omului la înțelepciunea divină” (Rationis lumen divinae sapientiae in homine participatio est). Stilul său era sobru, sistematic, dar departe de ce ar justifica în timpurile noastre un doctorat (bine, nu neapărat în România, să o recunoaștem cu rușine). Publicul a fost însă fascinat de prezența și discursul ei pe acel podium. Era o minune să auzi așa ceva de la o femeie.
Triumful Elenei a fost însă umbrit de reacția imediată a Vaticanului. Temându-se de un precedent periculos, autoritățile ecleziastice au interzis acordarea titlurilor academice femeilor în domenii sacre și au impus restricții severe. Cu Elena nu aveau nimic. Cu drumul pe care l-ar fi deschis, da.
În același an, medicul și numismatul Charles Patin a solicitat admiterea fiicei sale, Gabrielle‑Charlotte Patin, la doctorat. Venită dintr-o familie care trăia în ambianța universitară, cu lecturi și dezbateri în salonul patern, o educație privilegiată și o dorință sinceră de redifiniție a locului femeii în academie, Gabrielle‑Charlotte era pasionată de numismatică și literatură și își pregătea teza într-o atmosferă intelectuală serioasă. A publicat în latină în 1683 oratia „De Phoenice in numismate” și s‑a afirmat în Accademia dei Ricovrati, o comunitate erudită deschisă femeilor. Răspunsul Universității din Padova s‑a materializat rapid și categoric. Senatul academic a interzis-o. Mai mult, și-a modificat statutul în sensul că nicio femeie nu va mai putea obține un titlu de acest nivel. Motivarea oficială a fost teama de a nu transforma excepția în regulă, de a nu deschide ușa către o „inadecvată” egalitate academică.
Dar respingerea Gabriellei nu a fost o decizie impulsivă, iar schimbarea statului nu a fost doar o reacție la solicitarea familiei Patin. Apele trebuia să fie învolburate, spaima de un periculos precedent trebuia creată, panica academico-religioasă trebuia stârnită. Unul dintre alarmiști și cel care a susținut activ interdicția doctoratului pentru femei a fost un gentilom care și-a folosit autoritatea și influența superioare mediului academic, cel mai puternic om al republicii după Doge, nimeni altul decât Gianbattista Cornaro.
Padova a rămas închisă femeilor, iar lumea academică înaltă și ea, până în 1732, când, la Bologna, Laura Bassi, o altă figură feminină remarcabilă care, la doar 20 de ani, a susținut o teză în fizică newtoniană, a cerut și a obținut titlul de doctor, în condiții totuși total diferite.După obținerea doctoratului, Elena nu a urmărit o carieră academică sau publică. Nu a cerut o catedră și nu a publicat lucrări. A intrat în Ordinul Benedictin, dar a rămas activă intelectual, petrecându-și zilele în biblioteca Saint Benedict din Padova, traducând texte patristice și corespondând cu câțiva cărturari. S-a dedicat actelor de caritate discretă, fără a căuta faimă sau recunoaștere. A murit în 1684, la doar 38 de ani, răpusă de tuberculoză, și a fost înmormântată în biserica Santa Giustina din Padova. Pe mormântul său, o inscripție simplă o numește „Doctissima femina”, cea mai învățată femeie.
A fost plânsă de un cerc restrâns. S-a stins discret, așa cum și-a dorit. În ciuda acestei modestii, figura ei a fost recuperată ulterior ca simbol. Dar sub acest simbol, rămâne o existență personală de femeie crescută ca experiment intelectual, care a găsit în cunoaștere un refugiu, o formă de libertate și, poate, o formă rară de fericire.
Momentul din 1678 rămâne un eveniment notabil în istoria culturală a afirmării femeilor. A fost triumf și, în același timp, arhitectul lui a fost un bărbat ambițios, Gianbattista Cornaro-Piscopia, un aristocrat care și-a construit un monument personal prin fiica sa. Inteligența Elenei a fost reală și strălucitoare, dar drumul i-a fost croit cu minuție de cineva care a văzut în ea un instrument de validare, nu o misiune de eliberare. Nimic din structura socială nu s-a schimbat în favoarea femeilor. Din contră.
Domnul Cornaro a scris cu mâna sa povestea unui copil născut dintr-o iubire fără căsătorie, lipsit de perspectiva unui viitor aristocratic și privat de privilegiul de a fi băiat. În loc de titluri nobiliare, i-a oferit accesul la cunoaștere. În loc de căsătorie, i-a impus castitatea. În loc de o viață socială, i-a dat biblioteci și erudiți. Doctoratul Elenei a fost, în fond, certificatul de autoritate pe care tatăl ei l-a putut oferi unui copil altfel sortit uitării. Dar dincolo de proiecția acestui orgoliu masculin, rămâne figura Elenei ca martor al unei fericiri fără echivalent: aceea de a trăi printre idei, într-o lume proprie, neatinsă de rigorile și compromisurile unei societăți care nu ar fi știut ce să facă cu ea.