25_06

Meciul secolului pentru mintea umană

Într-o școală din Helsinki, la ora de matematică, o elevă de 12 ani se apropie de tablă cu o problemă pe care n-a mai văzut-o. Nu știe formula exactă, dar începe să experimenteze, să înțeleagă logica din spatele numerelor. Profesoara o încurajează să-și explice gândirea cu voce tare. Greșelile sunt binevenite și fac parte din proces. La sfârșitul orei, fetița a descoperit singură regula pe care trebuia s-o învețe.

La 2.000 de kilometri distanță, într-o școală din București, un alt elev de 12 ani stă în bancă cu spatele drept. Pe tablă sunt notați pașii pentru rezolvarea aceleiași probleme. Profesorul demonstrează pas cu pas, iar elevii reproduc exact. Elevul, atent și sârguincios, repetă formula până o memorează perfect. La sfârșitul orei, știe să aplice regula fără ezitare, ca un automat.

Cei doi au învățat aceeași matematică. Dar au trăit două filozofii diferite ale minții umane.

Sistemul finlandez pornește de la premisa că mintea copilului nu este o pagină albă care așteaptă să fie scrisă, ci o arhitectură sofisticată care construiește sensul prin explorare. Această viziune poate fi urmărită până la filosofia lui Immanuel Kant, prin ideea că nu primim pasiv lumea prin simțuri, ci o construim prin structuri mentale înnăscute. Kant le numea categorii transcendentale. Mintea nu este oglinda realității, ci un arhitect al ei.

Sistemul românesc, moștenit din epoca industrială, tratează elevul ca pe o mașină de învățat extraordinar de performantă, dar care trebuie programată corect. Fiecare informație este transmisă eficient, repetată până la fixare, testată pentru confirmare. Această abordare își găsește rădăcinile în tradiția empiristă a lui John Locke, concepând mintea ca pe o tabula rasa (o tablă albă, nescrisă, am zice azi), care primește impresii din exterior pe baza cărora formează tipare de comportament.

Puțină lume mai știe astăzi că în spatele acestor două pedagogii se ascunde una dintre cele mai intense bătălii intelectuale ale secolului XX. Nu a fost o confruntare cu arme și soldați, ci cu teorii și demonstrații. Nu s-a dus pe câmpuri de luptă, ci în săli de seminar. Și totuși, urmările ei au remodelat felul în care învățăm, judecăm și ne programăm mașinile.

Totul a început în anii '50, într-o sală de la Harvard, când două minți strălucite au redefinit nu doar știința limbajului, ci însăși natura umană. Un meci al secolului în ringul intelectual!

În colțul roșu, Burrhus Frederic ”Arhitectul comportamentului” Skinner


B.F. Skinner nu semăna cu un revoluționar. Purta costume discrete, vorbea calm, metodic. Dar în laboratorul său de la Harvard construia o lume nouă. Una în care misterul conștiinței era înlocuit cu precizia științei.

Pentru Skinner, tot comportamentul uman, de la cel mai simplu gest la cele mai complexe gânduri, putea fi explicat prin ceea ce numea „condiționare operantă”. În maniera unui arhitect al conștiinței, el vedea în fiecare acțiune o reacție la stimuli: recompense care întăresc, pedepse care descurajează, un dans precis între organism și mediu.

În 1957, publică „Comportamentul verbal”, o operă ambițioasă în care aplică această logică chiar și asupra limbajului, ultima redută a misterului uman. Pentru Skinner, când un copil spune „mamă”, nu exprimă o idee înnăscută de rudenie, ci reproduce un sunet care a fost recompensat. Mulți copii încep prin a spune „tata”. Am avut și eu experiența asta, dar am explicat-o prin faptul că mecanica simplă a producerii sunetelor a făcut sunetele astea mai simplu de emis, fără semnificație la început (sau poate că n-am vrut tensiuni în casă, nu mai știu exact). Când învață să spună „îmi pare rău”, nu manifestă remușcare, ci aplică o formulă învățată pentru reducerea conflictului.

Era o lume fără umbre, cea a lui Skinner, frumoasă prin claritatea ei: omul ca mașină perfectibilă, programabilă, decodabilă. O viziune care promitea control asupra comportamentului și, implicit, asupra destinului uman.

În colțul albastru, Avram Noam „Revolta minții” Chomsky


Doi ani mai târziu, în 1959, un tânăr necunoscut de 30 de ani, cu privirea tăioasă și spiritul rebel, publică o recenzie de 33 de pagini care avea să cutremure lumea academică. Noam Chomsky, asistent la MIT, demontează cu o serie de „directe” și „jab”-uri logice întreaga construcție skinneriană.

Argumentul său principal era simplu, dar devastator: copiii nu învață să vorbească doar imitând, ci creând, de la un moment dat, enunțuri pe care nu le-au auzit niciodată. Mai mult, fac „greșeli creative” care nu pot fi explicate prin simpla repetare. Printre exemplele lui Chomsky se află un soi de suprareglementare, propoziții și cuvinte originale, dar cu sens, și negări, pluraluri sau întrebări cu structură adâncă (“I goed to the park”; “The cat standed up and falled off the chair”, “Why can’t I can go?”). Eu îmi amintesc un coleg de grădiniță care „băusese” apa și mi-o amintesc pe Ana spunând că „acești bivoli seamănă cu niște bidoni”. Copilul nu învață limba ca pe un set de comenzi. El nu reproduce, ci produce. Nu memorează forme, ci construiește reguli. Și chiar dacă greșește, greșește creativ, sistematic, logic. Asta este exact ce nu poate explica behaviorismul, dar ceea ce necesită un model mental intern. Ceva în ei construiește, generează, inventează.

Astfel ia naștere ceea ce avea să devină „gramatica universală”, ideea că ne naștem cu o arhitectură mentală care face posibilă învățarea limbajului. Nu învățăm limba de la zero, ci o activăm. Suntem construiți să vorbim, dar nu cu conținut fix, ci cu forme infinite.

Chomsky restaura, într-o formă nouă, viziunea kantiană: mintea nu este o tablă albă, ci un mecanism sofisticat care prelucrează, nu doar înregistrează. Omul nu este doar un produs al mediului. Mediul este interpretat printr-o structură internă, misterioasă, creativă. 

Un ring al ideilor mari


În subtext, bătălia dintre Skinner și Chomsky nu era doar științifică, era ontologică. Skinner reprezenta epoca industrială târzie: omul ca mecanism perfect, optimizabil, previzibil. Psihologia sa era ideală pentru politici publice de control, pentru educație de masă, pentru un viitor planificat. Era, fără să o declare, viziunea technocratică a spiritului.

Chomsky aducea un suflu kantian într-o eră pozitivistă: omul are o structură internă, neinteligibilă complet din exterior. Mintea sa nu este o listă de reacții, ci o arhitectură de reguli creative. Omul are limite, dar și potențial propriu, iar ceea ce este profund în el nu poate fi observat, ci doar înțeles.

În fond, disputa era despre liberul arbitru. Skinner îl elimina elegant: toate deciziile sunt calcule de recompense. Chomsky îl restaura într-o formă elevată: dacă gândim, este pentru că suntem construiți să generăm sens. Libertatea nu este alegerea între două stimuli, ci capacitatea de a formula întrebări noi.

Repriza justiției, când teoria devine sentință


În 1971, Philip Zimbardo orchestrează unul dintre cele mai tulburătoare experimente din istoria psihologiei. Subsolul Departamentului de Psihologie de la Stanford e transformat într-o închisoare improvizată, cu celule reci, uși din bare de lemn și o sală de „vizite” supravegheată. „Prizonierii”, îmbrăcați în halate umilitoare și cu numere în loc de nume, sunt treziți în toiul nopții pentru apeluri absurde, forțați să repete comenzi, să se prosterneze, umiliți public și izolați. „Gardienii”, odinioară colegi prietenoși, își inventează propriile pedepse: flotări în lanț, interdicții la toaletă, jocuri psihologice de dominație. În aer plutește o tensiune carcerală autentică, atât de densă încât pare să înfulece orice urmă de moralitate. Experimentul, conceput să dureze două săptămâni, e oprit după doar șase zile. Din groază! Un grup de studenți normali, împărțiți arbitrar în gardieni și prizonieri, se transformă în doar câteva zile în torționari și victime.

Concluzia era skinnerianá: contextul creează comportamentul. Nu caracterul. Nu liberul arbitru. Pentru Skinner, un criminal nu era „rău” în sens esențialist, ci produsul unui mediu disfuncțional, al unei istorii de consolidări greșite ale comportamentelor. Această viziune a revoluționat sistemele penale.

În anii '80, închisorile americane introduc programe de „modificare comportamentală”: recompense pentru respectarea regulilor, penalizări minore pentru abateri, fișe de progres individual. Un sistem de credite, ca într-un joc video: comportament bun e egal cu puncte, iar punctele „cumpără” privilegii. Deținutul devenea un organism de antrenat, nu o persoană de reabilitat. Eficiența aparentă era seducătoare. Statisticile arătau progres măsurabil.

Dar apoi a venit dezamăgirea.

În 1995, o crimă șocantă în statul Washington, comisă de un recidivist eliberat pentru „comportament exemplar” a declanșat un scandal național. Publicul a realizat că măștile de bună purtare pot ascunde monștri. „Skinner a greșit”, s-a scris, „răul nu se dresează”, s-a scris.

A urmat epoca „toleranței zero”: pedepse lungi, închisori private, încarcerare masivă. Paradigma retributivă revenea în forță: omul alege, omul plătește. Chomsky, cu ideea sa de raționalitate morală individuală, devenea brusc mai atractiv pentru procurori decât pentru psihologi. Dar nici aici nu a fost liniște.

Cazul „Kids for Cash” din Pennsylvania (2016) a dezvăluit o realitate sinistră: un judecător trimitea sistematic tineri la închisoare pentru a menține profiturile unui centru de detenție privat. Mii de vieți „modelate” nu prin pedagogie, ci prin corupție.

Astăzi, bătălia continuă în forma „justiției predictive”. Programe precum COMPAS evaluează riscul de recidivă folosind algoritmi comportamentali, o versiune digitală a behaviorismului. Problema? Un audit a arătat că aceste sisteme discriminează rasial, amplificând prejudecăți în loc să le corecteze.

În Norvegia, în schimb, modelul „Halden”, cea mai umană închisoare din lume, funcționează după o filozofie de inspirație chomskiană: fiecare deținut este tratat ca un cetățean recuperabil prin înțelegere, nu prin dresaj. Rezultatul? Cea mai scăzută rată de recidivă din lume. Între un automat dresat și un agent moral răspunzător, justiția trebuie să aleagă pe cine vede în cel din boxă. 

Repriza algoritmilor, care înving fără să înțeleagă


În primăvara lui 2018, Mark Zuckerberg stătea în fața Congresului american, apărându-se. Algoritmii Facebook manipulaseră opinia publică în alegerile din 2016, iar senatorii voiau explicații. Ce nu realizau ei era că priveau cea mai amplă implementare a behaviorismului din istorie, actualizat pentru era digitală.

Fiecare click devine un stimul. Fiecare notificare, o recompensă. Nu trebuie să înțelegi ce gândește utilizatorul, e suficient să știi cum reacționează și să-i servești exact ce menține comportamentul.

Eficiența acestui sistem este monstruoasă: YouTube îți optimizează timpul de vizionare până la pragul cedării fizice, TikTok creează dependență prin micro-doze de dopamină algoritmică, Amazon (și Emag, și Shein și celelalte) îți învață nevoile mai repede decât o faci tu însuți și așa mai departe, le știți mai bine.

Ironia istoriei e că inteligența artificială s-a născut din Chomsky, dar s-a maturizat sub Skinner. Primele modele lingvistice (automate finite, analizatoare sintactice) au fost construite pe gramaticile formale chomskiene. Dar aceste sisteme au eșuat în fața complexității limbajului real. Apoi a venit marea migrație spre învățarea statistică: mașini care nu înțeleg, dar prezic. Care generează iluzia coerenței fără să aibă conștiința sensului. Chomsky privește această evoluție cu îngrijorare calmă. Despre GPT-4, el spune: „Este sofisticat, dar lipsit de înțelegere. Ca o bibliotecă care vorbește, dar nu gândește.”

Pentru el, limbajul presupune creativitate, intenție, sens. O propoziție ca „verdele sare peste logica îndrăzneață” nu are sens semantic, dar e gramaticală. Un copil de trei ani înțelege asta. ChatGPT, în esență, nu.

Astăzi, modelele de limbaj învață să comunice fără să înțeleagă. Produc texte coerente fără niciun concept despre adevăr. Conversează fără conștiință. Exact ce ar fi visat Skinner: comportament perfect fără substanță interioară.

În educație, elevii folosesc inteligența artificială pentru teme. Învață să reproducă, nu să creeze. În afaceri, chatboturile înlocuiesc operatorii umani prin simularea empatiei. Pe Instagram, îi recunosc mult prea des în calitatea lor de copywriteri. În presă, algoritmii generează știri personalizate pentru a menține atenția, nu pentru a informa. Skinner a câștigat fără să fie pomenit. Pentru că AI-ul nu trebuie să fie conștient, trebuie doar să fie convingător. 

Întrebarea fundamentală, la masa arbitrilor


La aproape 70 de ani de la începutul disputei, întrebarea rămâne aceeași: ce este omul? Un mecanism sofisticat, modelabil prin stimuli corecți? Un agent interior, cu o arhitectură a minții care generează sens și libertate? Nu este doar o chestiune academică. Este întrebarea care definește felul în care ne educăm copiii, ne judecăm concetățenii și ne proiectăm viitorul tehnologic. Și ne alegem liderii, după cum s-a dovedit recent.

Școlile de astăzi pendulează între aceste două viziuni. Sistemele obsedante de testare, învățarea prin aplicații cu recompense, curriculumurile fragmentate în „competențe măsurabile”, toate poartă urmele behaviorismului skinnerian. Dar mișcările pedagogice progresiste, precum învățarea prin proiecte, educația centrată pe proces, dezvoltarea gândirii critice, păstrează vie flacăra chomskiană: ideea că educația nu este transmitere de informații, ci activarea potențialului.

În tribunale se confruntă aceleași paradigme: sistemele de justiție predictivă versus abordările restorative, încarcerarea ca disciplinare versus reabilitarea ca înțelegere, individul ca produs al circumstanțelor versus agentul moral răspunzător. În Silicon Valley, Skinner domnește prin algoritmi care ne modifică comportamentul fără să ne înțeleagă natura. Dar vocea lui Chomsky ne avertizează: o societate care renunță la ideea de înțelegere în favoarea controlului eficient își pierde, pas cu pas, umanitatea. 

Un meci încă indecis


Bătălia dintre Skinner și Chomsky nu s-a încheiat, poate pentru că nu poate să se încheie. Ea reflectă o tensiune fundamentală a condiției umane, între determinare și libertate, între explicare și înțelegere, între eficiență și sens. Skinner ne-a oferit instrumente puternice de control și predicție. Chomsky ne-a reamintit că ceea ce ne face umani nu poate fi redus la aceste instrumente.

Astăzi, când algoritmii ne citesc gândurile din clickuri, când educația devine din ce în ce mai automatizată, când justiția se bazează pe probabilități statistice, întrebarea lui Chomsky devine mai actuală ca niciodată: Vrem să fim înțeleși sau doar controlați? Să generăm sens sau să reproducem pattern-uri? Să fim liberi în limitele unei structuri interioare sau eficienți în brațele unei mașinării exterioare?

Răspunsul la aceste întrebări nu va veni din laborator, ci din alegerile pe care le facem în fiecare zi, în sălile de clasă, în tribunale, în felul în care proiectăm tehnologia și în felul în care ne tratăm unii pe alții. În cele din urmă, teoria despre limbaj este o teorie despre om. Și teoria despre om devine, inevitabil, o profeție care se auto-împlinește.