25_06

Memento mori

Ceea ce urmează nu e o elegie și nici o profeție sumbră. Nu e un epitaf și nici o invitație la deprimare cu lumânări aprinse și Bach pe fundal. E despre viața adevărată, care, pentru a fi trăită la maximum are mare nevoie de a se împăca, într-un fel, cu tot ce mai rău, fără minciuni drăguțe.

Voi folosi cuvântul cu "m", în calitatea lui de expresie a unei realități biologice. Dacă ne-am opri din alergat o clipă și l-am  privit drept, am descoperi că nu e deloc grotesc. Și că poate fi, paradoxal, o sursă de înțelepciune mai profundă decât toate speech-urile motivaționale la un loc.

Nu o invoc ca să ne cutremure, ci ca să ne elibereze de fricile mici care ne storc viața pe nesimțite. Moartea, în această poveste, nu e sfârșitul. E criteriul. Lentila. Absolutul care pune în umbră toate lucrurile false și în lumină tot ce contează cu adevărat.

Acum, dacă ai ajuns până aici, tocmai ai trecut printr-un experiment neanunțat.

Ți-am sugerat gândul dispariției și nu ai fugit. Încă. Pe rezultatele psihologiei experimentale se și bazează acest text. Ai simțit, poate, o ușoară tensiune, un recul interior, o nevoie de a găsi rapid sens, formă, cadru. Poate ți-ai amintit de cineva drag, sau ai verificat, involuntar, ce lași în urmă. Aceea a fost activarea mortalității. Tocmai ți-ai întâlnit propria reacție de management al terorii, reacția firească, umană, universală, la amintirea fragilității noastre.

Această teorie – Terror Management Theory – nu este o fantezie filosofică, ci un instrument de lucru. Ne arată cum ideile, credințele, identitățile noastre sunt în parte construite ca scuturi împotriva neliniștii existențiale. Iar dacă învățăm să le vedem așa, le putem și remodela. Mai sincer. Mai viu. Mai eliberator.

Terror Management Theory, sau, pe scurt, TMT, are în centru o observație care pare banală, dar e explozivă în implicații: oamenii sunt ființe biologice care știu că sunt finite. Își simt pulsul, dar știu că într-o zi se va opri. Trăiesc cu o dublă conștiință: de sine și de sfârșit. Niciun alt animal n-are privilegiul (sau povara) de a contempla această contradicție.

TMT este, înainte de toate, o teorie psihologică născută în laborator, în anii ’80, de Greenberg, Solomon și Pyszczynski, Rădăcinile ei se întind mult înapoi, până la Kierkegaard, Otto Rank sau Becker, existențialiștii care au înțeles că nu frica de suferință, ci frica de irelevanță, de uitare, de lipsă de sens, e marele motor al omului modern.

TMT susține un lucru simplu și înfricoșător de logic: o bună parte din comportamentele noastre, de la cele mai banale (alegerea unei perechi de pantofi) la cele mai extreme (atacuri teroriste, convertiri religioase, acte eroice sau cruzimi ideologice) sunt reacții mai mult sau mai puțin conștiente la tensiunea esențială dintre dorința de a trăi și conștientizarea că totul e provizoriu. Iar această tensiune cere, imperios, o soluție psihică. Orice fel de soluție. Un narcotic. O poveste. O ideologie. Un like.

Atunci când un om este confruntat, direct sau indirect, cu propria efemeritate, fie că citește o știre despre o tragedie, trece pe lângă un spital, sau doar completează un chestionar în care i se cere să reflecteze la sfârșitul propriu, se declanșează un mecanism defensiv cu două niveluri: unul superficial, de evitare (cinism, umor, distragere), și altul profund, de afirmare a semnificației.

Pentru a tempera angoasa, uneori abia perceptibilă, creierul nostru își reactivează sistemul de valori, își întărește atașamentele culturale și devine mai radical, mai tributar „adevărurilor” care promit sens și continuitate. Devii mai naționalist, mai religios, mai atașat de ideologia ta politică. Devii mai tentat să judeci, să excluzi, să pedepsești pe cei care nu-ți împărtășesc viziunea. Nu pentru că ești intolerant, ci pentru că ești, temporar, tulburat de propria vulnerabilitate.

Cu alte cuvinte, frica noastră de a nu fi nimic, niciodată, nicăieri, se revarsă în fervoare morală, etică, estetică. În control obsesiv. În proiecte grandioase. În planuri de carieră sau parenting. În perfecționism. În dorința de a „lăsa ceva în urmă”, fie o operă, fie o poză reușită.

Ce face TMT este să decodeze aceste reacții și să le explice ca fiind mai puțin despre alegere rațională și mai mult despre echilibru existențial. Noi nu vrem adevărul. Vrem liniștea. Vrem să simțim că trăim într-o lume coerentă, unde cine suntem contează. Și dacă nu găsim sensul, îl construim. Dacă nu-l putem construi, îl cumpărăm. Dacă nu-l putem cumpăra, îl urlăm.

TMT nu ne reduce la niște animale speriate. Dimpotrivă, ne onorează complexitatea: ne arată cât de vastă e ingeniozitatea umană în a domestici frica de sfârșit. De aici catedralele, codurile etice, romanele, mitologiile, startup-urile, parentingul modern și chiar simțul civic. 

Din această combustie internă au ieșit capodoperele și crimele istoriei. Omul nu suportă ideea de a fi o paranteză. Așa că își inventează eternitatea.

Aceste mecanisme, oricât de sofisticate, totuși ne pot face rău. Pentru că uneori ne țin prizonieri în idei, în loialități toxice, în frici neexprimate. Și atunci, în loc să ne elibereze, ne încuie. În loc să ne dea sens, ne fură prezentul.

TMT nu e o teorie despre sfârșit. E o teorie despre cum trăim cu el, fără a-l rosti. Despre cum frica de a dispărea ne face să iubim, să luptăm, să ne supărăm, să votăm, să muncim prea mult sau să postăm prea des. E, în fond, o teorie despre umanitatea noastră, în tot ce are ea mai tragic și mai sublim.

Ce am învățat din TMT

În primul rând, că mă mint prea mult atunci când când spun că nu-mi pasă. Îmi place să cred de multe ori că sunt mai puțin vulnerabil și sensibil decât suntem toți în realitate. Dar minciuna asta nu ajută la nimic.

Când simt nevoia să am dreptate, e posibil să încerc doar să mă simt în siguranță. Îmi dau seama că multe dintre opiniile pe care le apăr nu sunt alegeri reci sau raționale, ci scuturi împotriva incertitudinii. Dacă mă contrazici, îmi simt poziția subminată, dar nu pentru că țin cu adevărat la idee, ci pentru că ideea îmi ține loc de ancora într-un ocean care nu mă întreabă dacă știu să înot. Nu caut mereu adevărul, cum îmi place să cred. Deseori caut liniștea.

În administrație, rezistența la schimbare e rareori despre proiectul propus. Am observat că opoziția vine, de multe ori, dintr-un disconfort profund: schimbarea aduce instabilitate, iar instabilitatea amplifică senzația că ceea ce facem s-ar putea să nu conteze. Dacă un sistem funcționează prost, măcar funcționează. Înlocuirea lui mă obligă să-mi pun întrebări despre locul meu în el. Reforma doare nu doar birocratic, ci ontologic.

Știrile mă neliniștesc mai mult decât sunt dispus să recunosc. Un accident, o crimă, o catastrofă, nu-mi spun doar ce s-a întâmplat altcuiva, ci îmi reamintesc ce mi se poate întâmpla și mie. Uneori mă surprind că închid televizorul nu pentru că nu-mi pasă, ci pentru că îmi pasă prea mult. Alteori devin cinic, dar e un cinism defensiv. Prefer să par indiferent decât vulnerabil.

Când se destramă o relație, doare mai ales ideea că am fost neimportant. Nu plâng doar după celălalt, ci și după reflexia propriei valori în ochii lui. E ca și cum ceea ce am fost s-ar dizolva. Despărțirea nu rupe doar o legătură, ci și narațiunea în care eram cineva pentru cineva. TMT mă ajută să văd că nu e narcisism. E conservare de sens.

Unele bloguri, inclusiv acesta, pot funcționa ca adăposturi împotriva nesiguranței. Cititorul caută explicații pentru ce simte, dar și confirmarea că nu e singur în gândurile sale. Eu scriu poate ca să înțeleg, dar și ca să construiesc un spațiu în care lucrurile par mai așezate. Scrisul meu nu este doar o formă de exprimare. Este o formă de stabilizare.

Arta pe care o facem sau o admirăm nu este despre frumos, ci despre durabil. Vrem să lăsăm ceva care să rămână. Un poem, o imagine, o idee. Fiecare gest estetic e, de fapt, o tentativă de supraviețuire simbolică. Chiar și minimalismul, chiar și distrugerea voluntară a sensului sunt tot forme de a striga: „Uită-te la mine cât timp încă sunt”.

Perfecționismul meu e o încercare de a-mi dovedi că merit să rămân. Când rescriu același paragraf de zece ori, nu o fac doar pentru că vreau calitate. O fac pentru că îmi spun, inconștient, că dacă va fi impecabil, va dura. Că o lucrare fără greșeală e un bilet spre posteritate. Am învățat că nu vreau succes. Vreau amânarea uitării.

În fața unei situații neprevăzute, reacția disproporționată vine dintr-o fisură existențială. Un ton ridicat al cuiva. Un e-mail pierdut. O replică ambiguuă într-o ședință. Mă pot răni mai mult decât ar trebui, nu pentru că sunt fragil, ci pentru că acele momente reactivează, undeva în adânc, frica că totul poate deveni haos. Am început să privesc aceste momente nu ca eșecuri personale, ci ca reflexe ale unei structuri care vrea să se simtă în siguranță.

Identitatea profesională e o haină groasă împotriva iernii ontologice. Când spun că lucrez într-un domeniu anume, nu descriu doar activitatea mea. Îmi stabilesc un rost. Titlurile și funcțiile nu sunt simple etichete, ci formule magice. Le port nu pentru ceilalți, ci pentru mine. Dacă nu mă definesc, mă dizolv.

Ritualurile administrative și obsesia pentru procedură pot fi mecanisme de apărare colectivă. Ne pierdem în hârtii nu pentru că ne place, ci pentru că ordinea dă sens. Un tabel Excel poate fi o fărâmă de cosmos în haos. O ștampilă are puterea simbolică a unei slujbe religioase. Birocrația nu e doar ineficiență. E metafizică de birou.

Conflictul ideologic ascunde o anxietate comună de dispariție. Fiecare parte își clădește lumea pe valori care promit continuitate. Când cineva le neagă, nu e doar o discuție despre principii. E un atac asupra unei fundații psihice. Când am înțeles asta, am început să ascult altfel. Nu mai contrazic ideea. Încerc să înțeleg ce frică protejează.

Furia, când nu are obiect clar, e de obicei semnul unui sens care se clatină. Când mă enervează „o prostie”, o decizie, o regulă, un articol, poate nu e despre ele. Poate e despre mine. Despre o narațiune care se fisurează. Despre faptul că, pentru o clipă, nu mai știu de ce mă trezesc dimineața.

Nu trebuie să ne fie frică de frica noastră. Ea există pentru că trăim. Dar dacă lăsăm frica de moarte să ne conducă viața, atunci murim în avans. Iar asta e singura tragedie reală. TMT ne spune că nu putem scăpa de terorile noastre, dar le putem gestiona. Iar din când în când, când suntem foarte, foarte atenți, le putem chiar transforma în legendă. În poezie. În viață adevărată. 

TMT m-a învățat că nu e rușinos să îmi fie teamă, dar e riscant să nu știu de ce. Nu pot scăpa de tensiunea dintre viață și sfârșit. Dar pot învăța să o recunosc în gesturile mele zilnice. Pot trăi fără să fug. Pot iubi fără să cer garanții. Pot construi fără iluzia că va dura. Pot accepta că fiecare zi e, în felul ei, o mică împăcare între ceea ce sunt și ceea ce nu voi mai fi.