25_06

Pariul lui Mihai

Există un argument filozofic binecunoscut, nu pentru existența lui Dumnezeu, ci pentru credința în existența Lui - și e esențial să păstrăm distincția. Acest argument, supranumit „pariul lui Pascal", invită omul să își joace viața ca pe o monedă: dacă pariem că Dumnezeu există și greșim, nu pierdem nimic esențial; dacă însă pariem că El nu există și ne înșelăm, atunci pierdem totul. Din punct de vedere strict rațional, credința devine astfel un joc de noroc cu rentabilitate maximă și risc minim.

Și totuși, acest silogism, atât de elegant în aparență, nu m-a convins niciodată. Pariul pascalian transformă credința într-o asigurare de viață, prudentă, pragmatică, dar stearpă ca o algebră fără poezie. Mi se pare o bijuterie rece a minții, un diamant perfect șlefuit care, totuși, nu încălzește inima. E matematica aplicată la infinit, dar infinitul nu se lasă domesticit de ecuații. Bun, și eu consider că viața asta e o loterie, dar de alt fel.

Și dacă tot e vorba de pariat, întrebarea firească nu e doar pe ce pariezi, ci ce pui în joc. Și aici începe adevărata miză.

Materia primă a existenței


Să ne uităm, cu o privire antropologică, la materia primă a existenței. O maimuță - știința, acest tribunal secular al adevărului, ne spune că ne înrudim genetic - se trezește, caută hrană, își îngrijește puii și își consumă restul zilei în compania tribului: se scarpină, se curăță de paraziți, își manifestă ierarhiile sociale prin gesturi rudimentare, și repetă ciclul. Mileniu după mileniu. Fără revelații. Fără mize paradisiace.

Omul modern nu face, structural, altceva. Muncim ziua întreagă, iar seara atârnăm unii pe lângă alții în fața ecranelor – acești pereți digitali care ne separă de gol. Nu mai căutăm păduchi, ci programe TV. Nu mai locuim în copaci, ci în apartamente izolate fonic, unde zgomotul cosmic al singurătății e înnăbușit de distracții. Dar rutina rămâne: hrănire, reproducere, consum, moarte. Asta e viața pe care o punem pe masă în fața lui Dumnezeu, când intrăm în jocul lui Pascal.

Și cu toate acestea, și aici e paradoxul care nu mă lasă să adorm, tocmai această existență aparent banală este singura poartă către tot ce are universul mai uimitor: cunoaștere, iubire, mirare, suferință, revelație, mister. Conștiința e un miracol cosmic închis într-o cutie craniană de câțiva litri. Dragostea e o chimie neuronală care produce infinitul. Arta e un maimuțoi care desenează constelații pe pereții peșterii.

Richard Dawkins, biologul evolutionist de la Oxford care a înțeles ca nimeni altul mecanismele genetice ale selecției naturale ne oferă o perspectivă care taie prin sentimentalismele noastre existențiale ca un bisturiu. Calculând probabilitatea genetică pentru fiecare individ de a apărea pur și simplu pe lume, apoi aceea de a fi apărut în exact acestă formă și condiție, el conchide că a ajunge să mori nu e decât consecința faptului de a fi câștigat marele premiu la cea mai teribilă loterie a Universului: „Vom muri, și tocmai asta ne face norocoși. Cei mai mulți oameni nu vor muri niciodată, pentru că nu se vor apuca să se nască niciodată. Oamenii potențiali care ar fi putut fi aici în locul meu, dar care de fapt nu vor vedea niciodată lumina zilei, depășesc numeric firele de nisip de pe plajele Arabiei. Cu siguranță, aceste fantome nenăscute includ poeți mai mari decât Keats, oameni de știință mai mari decât Newton. Știm asta pentru că mulțimea oamenilor posibili pe care ADN-ul nostru o permite depășește masiv mulțimea oamenilor reali. În ciuda acestor șanse uimitoare, noi suntem, tu și cu mine, în banalitatea noastră, cei care suntem aici. Noi, puținii privilegiați, care am câștigat loteria nașterii împotriva tuturor probabilităților, cum îndrăznim să ne plângem de întoarcerea noastră inevitabilă la acea stare anterioară din care vasta majoritate nu a ieșit niciodată?”

Dawkins nu face aici metafizică, ci matematică existențială. El calculează privilegiul nostru cosmic cu aceeași rigoare cu care un statistician calculează probabilitățile unei loterii. Concluzia e brutală în simplitatea ei: a ne pune problema că vom pleca de aici cândva e o obscenitate statistică. E ca și cum câștigătorul unui premiu de miliarde s-ar plânge că banii se vor termina într-o zi.

A miza pe unicitate


În această lumină, simt că miza e cu mult mai mare decât pare. Această viață, chiar banală în aparență, este singura poartă către tot ce ne-am putea imagina ca divin. Dacă e singura, atunci e sacră prin definiție. Dacă e irepetabilă, atunci e de neînlocuit prin principiu. Dacă e trecătoare, atunci fiecare clipă cântărește ca o eternitate.

Și cu cât viața e mai fragilă, cu atât devine mai prețioasă. Cu cât e mai scurtă, cu atât fiecare secundă capătă mai multă densitate de sens. Mortalitatea nu ne scade valoarea, ne-o multiplică exponențial. Putem, desigur, să calculăm prețul aurului sau al diamantelor, pe care le-am ales ca etaloane tocmai pentru că rezistă timpului și permit comparații economice. Dar ce bursă ar putea cota zâmbetul unui copil? Ce algoritm ar putea evalua o îmbrățișare? Ce experți ar putea stabili cursul de schimb al florilor de cireș în a treia zi de primăvară? Ceea ce e trecător este inestimabil, pentru că nu poate fi reprodus. O lacrimă de bucurie, o privire care înțelege fără cuvinte, răsuflarea caldă a lui Șubert (știu că sună aiurea, dar am un motănel foarte iubitor pe nume Șubert) – toate acestea nu au preț, pentru că sunt unice. Piața funcționează pe principiul substituibilității; frumusețea trecătoare pe principiul unicității absolute.

În această lumină, pariez altfel. Mai prudent în aparență, dar infinit mai îndrăzneț în esență. Pariez că nu va urma nimic după moarte!

Nu din cinism materialist, nu din aroganță scientistă, ci din respect profund față de splendoarea acestei unice existențe. Din refuzul de a o dilua într-o promisiune, oricât de reconfortantă.

Etica prezentului


Dacă greșesc și urmează totuși ceva, nu cred că voi fi pierdut: voi fi eu, același om care a iubit și a înțeles, a râs și a plâns, a căutat și a găsit. M-au durut și pe mine o grămadă de chestii, dar am avut și momentele mele când m-am simțit fericit. Voi fi trăit după cum am crezut eu că e mai drept, cu mintea trează și sufletul deschis, nu din calcul eschatologic, ci cazuistic, din imperativ categoric al momentului. Orice tribunal divin care ar judeca această autenticitate ar fi, prin definiție, nedivn.

Iar dacă nu urmează nimic, atunci măcar n-am trăit o iluzie care să mă orbească la frumusețea implacabilă a prezentului. Am avut totul și n-am risipit clipa visând la o eternitate ipotetică. Am fost prezent în singura realitate care știu că ni s-a dat. Pariez, așadar, pe om, nu pe scheme teologice. Pe natură, pe risc, pe gratuitate. Pe misterul din lucrurile simple și pe înțelepciunea care nu cere promisiuni de dincolo.

Nu trăiesc în așteptarea unui tribunal suprem, ci în prezența unei întrebări supreme: ce faci cu ce ai?

Dar dacă mă înșel și există raiul și iadul? Atunci am pierdut frumos, elegant și cinstit. Am jucat corect. Dacă Dumnezeu m-ar considera nesupus, va trebui totuși să aprecieze că i-am primit cu tot sufletul darul vieții. Un Dumnezeu care ar condamna o viață trăită cu compasiune și căutare a adevărului doar pentru că nu s-a supus unui calcul probabilistic nu ar fi unul respectabil. Aș pierde onest. Credința autentică nu se poate naște din teamă și nici din calcule. O credință forțată prin șantaj existențial nu e credință. În plus, dacă Dumnezeu te judecă cât ești de dispus să crezi orice fără probe, oare nu ar afla că ți-ai impus credința printr-un pariu util? Nu ar face asta pariul inutil în primul rând? Și nu ar fi totuși urât să reduc infinitul la o schemă de asigurare? Misterul divinității, dacă există, merită mai mult respect decât o algebră a fricii. Iar dacă nu există, atunci să trăim pe măsura misterului pe care îl trăim cu adevărat: conștiința și condiția umană.

În fața abisului cu ochii deschiși


Pascal își încheia pariul cu „Prostiți-vă!" (Abêtissez-vous!) - adică acceptați să vă îmbrățișați propria limitare pentru a găsi pacea. Aici sunt de acord cu el. Dar nu în sensul de a ne căuta refugiu în dogme, ci în cel de a ne întoarce la simplitate. Nu aveți nevoie de povești complicate și pline de contradicții și personaje imaginare de dincolo de sfârșitul vieții și al lumii. Nu aveți nevoie de imposibilele sofisticării teologice cărora încercați fără succes să le dați sens, în loc să vă uitați în jur și să apreciați un apus de soare, verdele unui fir de iarbă și un strop de rouă luptându-se cu dimineața.

Filosoful Ludwig Wittgenstein ne îndeamnă, și el, în același sens: „Nu rămâneți niciodată pe culmile sterpe ale înțelepciunii, ci coborâți în văile înverzite ale prostiei”. E o prostie sfântă, aceea de a te minuna în fața lumii așa cum este, fără să-i ceri să fie și altceva.

Mai aproape de noi decât Blaise Pascal, un alt francez, Albert Camus, observa că păcatul capital al omului modern nu e necredința sau disperarea, ci faptul de a dori sau a spera la o altă viață, care îl face pe om să ignore, cu o orbire impardonabilă, grandoarea implacabilă a acestei vieți. Eu adaug: grandoarea e chiar mai implacabilă decât intuia Camus. E atât de mare, încât ne sperie să o privim în față. De aceea inventăm eternități, ca să nu fim copleșiți de intensitatea timpului nostru limitat. Dar cine îndrăznește să privească direct în soare își câștigă dreptul să vadă lumina adevărată a lumii.

Acesta e pariul meu: Să trăiesc viața asta așa cum ni s-a dat, misterul cunoscut, nu unul închipuit. Să-mi fie dragi cei care-mi sunt dragi. Să încerc să privesc lumea cu ochii unui copil, dar și să înțeleg de ce ne place. Să pricep și înțelepciunea celor care îmi vorbesc din cărți, dar mai mult să ascult prietenii când au ceva pe inimă. Să particip cu adevărat la tot ce facem, să muncim la proiecte care ne depășesc, să măncăm la mese unde se împart poveștile zilei, să petrecem în serile în care râsul ne ține împreună, să călătorim cât se poate, să iubim irepetabil. Să nu cer garanții de la eternitate, ci să ofer eu garanții timpului meu. Să nu mă întreb ce va urma după moarte, ci ce urmează după următoarea respirație. Iar dacă mă înșel, atunci măcar m-am înșelat mărturisind că această clipă de conștiință e mai prețioasă decât orice soi de eternitate.

Eu pariez pe viața asta.

Banalitatea răului, sau rațiunea contra fișei de post

Există întâlniri tăcute care pun în mișcare idei mai grele decât orice sentință. O femeie a privit cu luciditate un om care își făcuse treaba la timp, cu ordine clare și mâini curate. Ce a văzut dincolo de gesturi și replici a devenit o teorie, apoi un scandal, apoi o oglindă în care n-am încetat să ne privim.

Un om obișnuit, văzându-și corect de treaba lui


Adolf Eichmann nu era un geniu. Era un om normal, temperat și cu o organizare impecabilă. La birou era văzut ca un tip calm și meticulos, un birocrat adevărat, corect, sincer, conștiincios. Era, în esență, un conformist disciplinat. Era considerat un om cu echilibru emoțional remarcabil, lipsit de impulsivitate. Vorbea simplu, direct, în limbaj administrativ.

A trăit în respect față de lege. A insistat chiar că legile și ordinele executate cu bună credință au reprezentat crezul lui. Cum spunea el însuși: „Din copilărie, obediența era ceva de care nu puteam scăpa în sistemul meu... Era de neconceput că nu aș fi urmat ordinele”. Viața însemna pentru el docilitate și supunere, o formulă de existență care îl definea substanțial.

Eichmann s-a născut în 1906 în Solingen, Germania, dar s-a mutat în Linz, Austria. A avut o copilărie într-o familie protestantă și a fost educat în școli tehnice. N-a strălucit la școală, dar s-a descurcat. S-a înscris în mișcări paramilitare de tineret, apoi în SS și Gestapo. A ajuns să fie responsabil cu sistematizarea deportărilor evreilor din Europa ocupată. În timpul războiului și al Holocaustului, a fost conectat direct la planificare și logistică: amenajarea transporturilor spre Auschwitz, Treblinka, Sobibor. A fost implicat în planuri de exterminare.

Colegii din SS îl venerau pentru eficiența sa extraordinară și pentru abilitatea de a coordona operațiuni logistice enorme precum transportul zecilor de mii de evrei către lagărele de concentrare. Când a apărut în fața tribunalului de la Ierusalim, presa internațională l-a descris ca pe un bărbat slab, chel, de 55 de ani, care părea mai degrabă un funcționar de bancă decât un măcelar. Banal, accesibil, deloc înfiorător.

Adolf Eichmann nu a fost un fanatic. Nu a fost sadic. Nu a ucis personal pe nimeni. A declarat că nu îi plăcea ideea crimelor naziste. Dar nici nu a căutat să se eschiveze. Chiar atunci când a refuzat funcții cu responsabilitate morală directă, cum ar fi comanda unui lagăr, susținea că nu ar fi rezistat acestei sarcini. Și-a făcut doar datoria, ca un bărbat de nădejde. Nu a intervenit niciodată moral în discutarea principiilor lumii în care a trăit. Nu a acționat în afara regimului, nici vorbă de inițiative personale contra ordinelor. Tot ce spunea că a făcut se rezuma la executarea strictă a procedurilor.

După 1945, a evadat spre Argentina, ascunzându-se. În 1960, printr-o operațiune Mossad, a fost capturat și dus la proces în Israel. Procesul de la Ierusalim din 1961 l-a confruntat cu 15 capete de acuzare. Crime împotriva umanității, genocid.

„Nu am fost sadic. Am fost idealist. (...) Mi-am văzut datoria ca fiind aceea de a asculta ordinele și de a le executa, și nu am regrete și nici remușcări pentru că mi-am îndeplinit datoria”, a spus. „Acum, privind înapoi, îmi dau seama că o viață bazată pe obediență și pe executarea ordinelor este într-adevăr o viață foarte confortabilă. Trăind în acest fel, nevoia de a gândi se reduce la minimum”. Funcționarul ideal, Eichmann a obținut un nivel înalt de ceea astăzi se numește performanță administrativă! În organizarea deportărilor masive din Ungaria, a marcat un „record” de peste 400.000 de persoane în câteva săptămâni.

În fața tribunalului stătea un om care părea că a greșit sala: calm, spălat, îmbrăcat curat. Dacă nu erau cuvintele acuzării, ai fi zis că e acolo să aprobe un aviz tehnic. Acest om simplu și normal, acest slujbaș serios al statului a fost judecat la Ierusalim pentru deportarea și uciderea a aproximativ 6 milioane de evrei, plus alte minorități: romi, polonezi, dizidenți.

Hannah


În sălile înăbușitoare ale tribunalului din Ierusalim, Hannah Arendt se confruntă cu o imagine care îi va schimba pentru totdeauna înțelegerea despre natura răului. În fața ei nu stătea un demon cu chipul contorsionat de ură, ci un funcționar obedient, un om de la ghișeu care părea „îngrozitor de normal”. Momentul acesta devine pentru ea o tăcere fizică și morală din care va răzbate un adevăr tulburător.

Arendt este, fără exagerare, unul dintre cei mai profunzi gânditori moderni. Este una dintre acele figuri care nu se mulțumesc să gândească istoria, ci o forțează să se gândească pe sine. Filosof politic, de origine evreiască, născută în Germania și formată în tradiția fenomenologiei, ea a devenit una dintre cele mai lucide, incomode și influente voci ale secolului XX. N-a construit sisteme, n-a căutat să închidă gândirea în teorii, dimpotrivă, a reușit performanța rară de a menține un dialog viu între eveniment și idee, între experiență și reflecție, între conștiință și cetate. Ea a repus în centrul reflecției politice probleme ignorate de tradiția liberală: răul, totalitarismul, banalitatea crimei, responsabilitatea individului în epoci definite de sistem. Influența sa se întinde de la teorie politică și etică publică până la jurnalism, istorie și drept internațional.

Dar ceea ce o singularizează nu este doar originalitatea, ci poziția ei transversală: nici marxistă, nici liberală, nici conservatoare, nici existențialistă în sens tare. Gândește politic fără ideologie, moral fără moralism, filosofic fără dogmă. Într-un secol al certitudinilor ucigașe, Arendt este campioana întrebării incomode. Introduce conceptul de totalitarism ca formă distinctă de regim, nu reducibil la dictatură. Reformulează noțiunea de rău: nu ca monstruozitate, ci ca absență de gândire. Redefinește spațiul public ca loc al acțiunii, nu al administrării. Denunță alienarea cetățeniei moderne, devenită pasivă, dezrădăcinată, manipulabilă.

În capodopera sa „Originile totalitarismului” (1951), Arendt analizează regimurile nazist și stalinist ca expresii ale unei noi forme de putere politică, în care nu dominația, ci atomizarea indivizilor este miza; nu obediența, ci depersonalizarea este metoda; nu minciuna, ci fabricarea realității este arma supremă. Sună cunoscut? Totalitarismul nu este doar o dictatură brutală. Este o alchimie perversă în care ideologia, birocrația, frica și logica internă a sistemului dezumanizează omul fără să mai fie nevoie de o tiranie clasică.

Arendt este una dintre puținele gânditoare care reușesc să înțeleagă răul fără să-l „explice”, adică fără a-l scuza, raționaliza sau relativiza.

În „Condiția umană” (1958), Arendt reînvie o viziune clasică a politicii ca spațiu al apariției. Politica nu e tehnocrație, nu e guvernare, nu e administrare. Este acțiune între egali, exprimare în agora, deschidere spre lume. Ea distinge între muncă (labour - lucrare) – activitatea necesară supraviețuirii, lucru (work - treabă) – activitatea care produce obiecte și instituții, și acțiune (action) – singura care ne dezvăluie ca ființe unice și ne introduce în istorie. A gândi politic, deci, nu înseamnă a calcula eficiența acțiunilor, ci a înțelege ce înseamnă să apari în lume și să fii responsabil pentru aceasta.

Arendt a scris și despre condiția evreului modern, despre pericolul de a fi apatrid, despre rolul declasării sociale în răspândirea ideologiilor. A pledat pentru o solidaritate politică, nu etnică, și a criticat atât asimilaționismul, cât și etnocentrismul. Un evreu nu este doar o victimă, ci un actor politic, cu responsabilitate în fața lumii.

Însă ideea care care i-a scandalizat pe contemporani mai mult decât oricare alta a fost banalitatea răului (the banality of evil). Observându-l pe Eichmann la procesul din Ierusalim, Arendt a văzut nu un monstru, ci un funcționar mediocru, incapabil să gândească. Nu lipsa sufletului, ci lipsa reflecției era problema. Nu ura, ci golul moral. Răul, spune ea, poate fi săvârșit nu doar de sadici, ci și de oameni „normali” care se lasă duși de fluxul procedurilor și al rutinei fără să se întrebe ce fac. Aceasta este banalitatea răului: puterea devastatoare a unei conștiințe adormite!

O viață între exil și idei


Hannah s-a născut în 1906 la Linden, lângă Hanovra, într-o familie evreiască asimilată. Tatăl a murit devreme, iar mama, Martha Arendt, i-a cultivat un spirit de independență precoce. Crescută în Königsberg (același oraș care l-a dat și pe Kant), a fost atrasă devreme de gândirea filosofică. A studiat teologia, apoi filosofia, cu profesorii cei mai mari ai vremii: Heidegger, cu care a avut o relație personală complicată și profund formativă, și mai târziu Karl Jaspers, care i-a devenit mentor și sprijin moral constant.

În 1933, după ascensiunea lui Hitler, Arendt a fost arestată pentru scurt timp de Gestapo. A reușit să fugă în Cehoslovacia, apoi în Franța. În 1940, după invazia nazistă, este internată ca „străină ostilă” în lagărul de la Gurs, dar evadează și reușește să ajungă în SUA în 1941. Aici începe o nouă viață ca refugiat intelectual, fără cetățenie, dar cu o minte irepresibil activă.

La New York, devine redactor la Partisan Review și Commentary, scrie în germană și engleză, se remarcă drept o voce unică, refuzând să-și transforme durerea în ideologie. În 1951, publică „Origins of Totalitarianism”, primită cu respect academic, dar și cu rezerve. Ea nu face morală, ci disecție rece. Asta o face suspectă în ochii militanților și indispensabilă în ochii filosofilor.

În 1961, revista The New Yorker o trimite să relateze procesul lui Adolf Eichmann la Ierusalim. Arendt acceptă și începe, de acolo, un act jurnalistic – filosofic fără precedent: documentează un proces legal și, simultan, desfășoară un proces de gândire despre ceea ce tocmai se întâmplă în fața ochilor lumii. Rezultatul va fi cartea „Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil” (1963), un text care a provocat mai multă furie decât înțelegere. Mulți au considerat că minimalizează răul absolut reprezentat de Eichmann și că e lipsită de empatie față de victime.

Dar Arendt nu și-a dorit consolare sau spectacol, ci doar claritate morală. Ea a înțeles că, în fața răului modern, întrebarea nu e: „Cum de au fost posibile asemenea crime?”, ci: „Ce fel de lume produce oameni care le execută fără să clipească?” Într-o lume care confundă mult prea des gândirea cu ideologia, Hannah Arendt este o flacără de veghe, o întrebare esențială și incomodă ca „tăunul” cu care era comparat Socrate.

Nu a încercat să salveze lumea, ci să o înțeleagă, iar uneori, ăsta e cel mai greu și cel mai nobil lucru.

Banalitatea răului


„Era pură lipsă de gândire - ceva care nu se identifică deloc cu prostia - ceea ce l-a predispus pe Eichmann să devină unul dintre cei mai mari criminali ai acelei perioade", scrie ea. Aceste cuvinte au ecou și azi. Eichmann nu era Iago sau Macbeth, nu era un personaj shakespearian copleșit de ambiții demonice. Era ceva mult mai înfricoșător: un om incapabil să gândească dincolo de clișeele birocratice.

„Singura caracteristică specifică era ceva complet negativ: o ciudată, dar autentică incapacitate de a gândi", observă Arendt. Nu că Eichmann ar fi fost prost, dar el nu își pusese niciodată întrebarea fundamentală: „Ce fac eu aici?". Această absență a reflecției morale îl transformase într-o piesă perfectă a mașinăriei genocidului. Arendt analizează cu precizie matematică arhitectura minții lui Eichmann, descoperind o lipsă totală de idei personale sau idealuri. În locul lor găsește doar „fraze șablon", demagogie tehnocratică, un limbaj administrativ care funcționează ca un scut împotriva realității.

„Incapacitatea lui de a vorbi era conectată cu incapacitatea de a gândi, adică de a gândi din perspectiva altcuiva. Era înconjurat... împotriva realității ca atare", spune Hannah Arendt. Nu există patimă în actele lui Eichmann, doar o conveniență sistemică care îl face să funcționeze perfect în cadrul unei mașinării de exterminare. Această descoperire o tulbură profund. Contradicția este șocantă: „Faptele erau monstruoase, dar făptuitorul era destul de obișnuit... nimic demonic". Monstrul de birou, invizibil, acesta se vădea a fi adevăratul pericol.

Răul nu se naște din demonizare, ci din incapacitatea de a imagina ce trăiește celălalt, din refuzul de a-și asuma o perspectivă morală responsabilă. Această revelație va schimba modul în care gândim despre responsabilitatea individuală în cadrul sistemelor opresive. Eichmann nu era un radical, ci un ins rațional fără rațiune morală. El se conforma sistemului fără să-l judece vreodată. Această observație o conduce pe Arendt la un avertisment profetic: „A merge cu mulțimea și a vrea să spui noi... a fost destul pentru a face posibilă cea mai mare crimă din toate timpurile”.

Când oamenii gândesc puțin și superficial


La apariția cărții „Eichmann în Ierusalim”, reacțiile sunt explozive. Criticii o acuză pe Arendt că minimalizează ororile prin compararea monștrilor cu Eichmann. Alții susțin că „învinovățește victimele" prin criticile aduse liderilor evrei care au colaborat cu regimul nazist. Mulți consideră expresia „banalitatea răului" ca fiind ducerea în derizoriu a unei tragedii de proporții cosmice.

Controversele se înfiripă în redacții, în amfiteatre universitare, în saloanele intelectuale din întreaga lume. Totuși, gândirea ei deschide calea pentru o altă formă de conștiință morală. Nu una emoțională, ci cognitivă și critică. Reflecționiști precum Young-Bruehl remarcă că banalitatea a devenit... banală, un clișeu, însă tocmai de aceea rămâne actuală. Alți gânditori, precum Jaspers sau Bernstein, înțeleg că banalul conspiră cu sistemul, că același mecanism poate produce ravagii atunci când judecata morală este suspendată.

Arendt nu ne spune că a face răul este ceva banal! Răul în sine rămâne fără seamăn de îngrozitor. Ceea ce este banal este modul în care se face răul extrem! Ea îndrăznește să formuleze un avertisment care rămâne fundamental și astăzi: răul masiv nu are nevoie de ființe monstruoase, ci de oameni care nu gândesc, de acei Eichmann ai birourilor noastre contemporane. În era birocratiei digitale, a deciziilor algoritmice și a responsabilității difuze, teoria ei capătă o actualitate înfricoșătoare.

Receptarea contradictorie a operei sale, între scandal, scuze emoționale și atacuri ideologice, spune mai mult despre noi înșine decât despre teoriile ei. Depinde de cât de mult ne înțelegem pe noi înșine ca instituții sau ca indivizi în fața propriilor alegeri morale. Hannah Arendt ne lasă cu o întrebare care persistă: în fața mașinăriilor moderne ale puterii, câți dintre noi am alege să gândim, să chestionăm, să refuzăm banalitatea complicității?

Adolf Eichmann a spus, în fața tribunalului din Ierusalim: „Dacă am fi ucis 10,3 milioane de evrei, aș spune cu satisfacție: Bine, am distrus un dușman”. Și a mai spus „Nu am făcut niciodată nimic... fără să obțin în avans instrucțiuni exprese de la Adolf Hitler sau de la oricare dintre superiorii mei”. Nu și-a recunoscut niciun fel de vină. Nu a avut și nu a exprimat vreo părere de rău. „Să rezum totul, trebuie să spun că nu regret nimic!” A fost condamnat la moarte și executat în 1962 prin spânzurare, cenușa sa fiind aruncată în mare.


Nu a fost un sadic. A fost un idealist.


Ultimele momente ale Antichității – Căderea Hypatiei sub judecata divină

Martie 415 d.Hr., Alexandria


Soarele amiezii se prelingea auriu peste piatra albă a Kaisarionului, în timp ce Hypatia își îndepărta gândurile de la ecuațiile tocmai discutate cu studenții săi. Ținea în mână astrolabul, care reflecta lumina într-un mod care făcea să îi strălucească în memorie tatăl ei, să își amintească de orele lungi petrecute împreună peste hărți stelare și formule matematice. Era un obiect cu greutate nu doar fizică, ci și simbolică.

Caleașca se legăna ritmic pe pietrele Drumului Canopic. Copitele cailor băteau cadențat, un sunet care de obicei îi aducea liniște după o zi de predare. Dar în acea zi, aerul părea încărcat, greu, ca o prevestire. Himationul i se lipea de piele, iar transpirația îi curgea pe gât. Gândul îi fugea spre grădina de acasă, spre vasul de marmură unde păsările veneau să bea apă. Dar liniștea era o iluzie.

La început, au fost doar murmururi. Apoi, valul sonor a crescut, devenind vuiet, apoi strigăt. Mulțimea se apropia, iar cuvintele strigate erau din ce în ce mai limpezi: „Vrăjitoarea!”, „Păgâna!”, „Diavolița!”

Inima Hypatiei bătea tot mai repede. Strângea astrolabul la piept. Știa că ar trebui să îi ceară aurigului să întoarcă. Dar era deja prea târziu. Din toate direcțiile, o masă neagră de siluete o înconjura. Călugării lui Chiril. Parabalanii. Cu glugile trase peste fețe, miroseau a ură amestecată cu ulei rânced și sudoare.

Aurigul încerca să întoarcă caleașca, dar animalele erau neliniștite. Unul dintre cai se ridica pe picioarele din spate. Apoi, vocile au început să îi strige numele: „Hypatia, vrăjitoarea!” Încerca să-și păstreze demnitatea. Era fiica lui Theon, profesoară la Mouseion, interpretă a teoremelor lui Euclid și comentatoare a lui Platon. Dar mâinile mulțimii deja o smulgeau din caleașcă.

Degete murdare, unghii nespălate, atingeau țesătura fină a himationului ei, o rupeau fără ezitare. Fibula de la gât îi fu smulsă, zgâriindu-i pielea. Bijuteriile moștenite de la mama sa, necunoscută dar mereu prezentă în memorie, se împrăștiau pe piatră cu clinchet metalic, ca o risipă de timp și sânge. Căzută în genunchi pe piatra aspră, Hypatia simțea durerea ca pe o trezire bruscă. Dar suferința fizică era umbrită de privirea celor din jur – ochi goi, în care nu se mai zărea nimic omenesc. Fanatismul nu avea chip, dar avea glas și forță brută. Era o flacără oarbă care ardea în locul rațiunii.

Unul dintre atacatori, un tânăr cu o barbă neagră și ochi tulburi, îi smulse astrolabul. Ridicându-l deasupra capului, strigă: „Instrumentul diavolului!” și îl izbi cu furie de caldarâm. Metalul se deformă cu un sunet înfiorător, ca o idee strivită sub cizma ignoranței. Hypatia privi scena cu o tăcere care nu era supunere, ci luciditate. Lacrimile i se amestecau cu praful și cu gustul sărat al deznădejdii. Fiecare pas târât în noroi, printre resturi și scuipături, era o coborâre în grotescul istoriei. Când unul dintre ei îi călcă cu putere mâna dreaptă, un fulger de durere îi străbătu brațul, dar nu scoase niciun sunet.

Târâtă în fața Kaisarionului, altădată templu al împăraților divinizați, acum biserică creștină, Hypatia fu trasă în umbra coloanelor corintice, care păstrau încă măreția unui cult anterior. Marmura răcoroasă îi aduse o iluzorie alinare, dar știa că nu mai era niciun refugiu.

Privindu-i pe cei care o trăgeau de brațe și o izbeau cu ură, văzu chipuri tinere, aproape copilărești, deformate de zel religios. Unul dintre ei, nu mai mare de douăzeci de ani, i se adresă cu o voce în care tremura mai multă teamă decât autoritate: „De ce nu renunți la păgânismul tău, femeie? De ce nu accepți adevărul lui Hristos?”

Privirea Hypatiei nu era nici a unei martire, nici a unei rebele. Era a unei profesoare. Răspunsul ei, rostit cu un glas uscat de praf și sânge, nu căuta să convingă, ci să rămână: „Nu sunt vrăjitoare. Sunt profesoară. Predau matematica, astronomia, filosofia. Predau căutarea adevărului.” Dar adevărul, în acea zi, nu avea glas. Furia creștea. „Câtă nerușinare pe femeia asta!” Una dintre palme o izbi peste față. Sângele îi umplu gura.

Într-un colț al memoriei, apăru imaginea lui Marcus, tânărul creștin care o asculta în taină. Îi spusese odată: „Tu îmi dai ochelari să-L văd pe Dumnezeu în stele.” Se întrebă, pentru o clipă, dacă nu cumva și el se afla în acea mulțime. Dar gândul la Marcus o duse mai departe, dincolo de frică, dincolo de carne, spre însăși esența convingerii care îi dăduse formă vieții. Pentru Hypatia, lumea nu era o înșiruire de dogme, ci o orchestră de cauze și armonii. Nu credea în revelația fulgerătoare, ci în înțelegerea laborioasă, care se câștigă încet, ca geometria misterioasă a cerului nopții, care se clarifică și dezvăluie cu fiecare nouă stea cartografiată.

Cunoașterea, în viziunea ei, nu era o putere, ci o purificare. O eliberare a sufletului de superstiție, o înălțare spre acel logos universal pe care l-au visat stoicii și l-au desenat pitagoreicii în triunghiuri și sfere. Învățătura nu însemna a-i învăța pe alții ce să creadă, ci a-i învăța să vadă. A le reda privirea. A le oferi, cum spusese Marcus, ochelari pentru a-l zări pe Dumnezeu în mecanica subtilă a cerului.

Pentru Hypatia, divinul nu era într-un ritual, ci în ordinea ascunsă a realității. În felul în care razele soarelui cădeau la echinocțiu printr-un unghi exact pe coloana templului. În simetria unei orbite. În eleganța unei demonstrații. Să își abandoneze libertatea spiritului, să îi urmeze pe cei care pretind că au găsit adevărul ar fi însemnat nu o renunțare, ci o desfigurare. Ar fi fost ca și cum ar fi sfâșiat o constelație ca să facă loc unei icoane. Nu ura Biserica. Dar refuza orbirea. Refuza să spună că întunericul e lumină doar pentru că majoritatea închidea ochii.

Aceasta era vrăjitoria de care o acuzau: că nu se temea să întrebe. Aceasta era păgânătatea ei: că îndrăznea să vadă. În interiorul bisericii, fresce noi acopereau zeii vechi. Chipul lui Hristos se suprapunea peste al lui Apollo, și Hypatia, cu un ultim gest de contemplație, avu impresia că ambii plâng.

Fusese dezbrăcată cu brutalitate. Țesătura fină fusese sfâșiată, iar trupul ei, imaculat până atunci, consacrat în întregime cunoașterii, era acum expus nu doar rânjetelor, ci urii. Era cald, dar umilința o făcea să tremure. Le auzea insultele și loviturile. Putea să fie contrazisă, i-ar fi plăcut disputa, putea să fie înjurată, ar fi primit cu stoicism injuria, putea fi blestemată, ar fi înțeles ura, dar să fie ea bătută! Să fie ea dezbrăcată în public și lovită! În timp ce era încă batjocorită, mintea îi rămânea așezată, lucidă. Filosof până la capăt, observa dinamica haitei, progresia geometrică a cruzimii. Înțelegea ce se întâmpla, chiar și când suferința îi tulbura conștiința.

Apoi au venit cioburile. Ostraka. Fragmente de vase sparte, cochilii, pietre tocite. Instrumente primitive pentru o ură rafinată de dogmă. Ce ironie macabră, în Atena democratică a secolului al V-lea î.Hr., ele au fost folosite într-un ritual politic numit „ostracizare” (ostrakismos) – exilare prin vot a celui considerat periculos pentru cetate. Nu ca pedeapsă, ci ca precauție. Acum însă, în mâinile acestor fanatici, aceleași fragmente deveniseră unelte de execuție. De la votul cetățenilor lucizi la lovitura oarbă a urii, căderea era completă.

Prima lovitură i-a deschis obrazul stâng, împroșcând o parabolă sângerie pe gâtul ei pal. Durerea era ascuțită, precisă, aproape didactică. Nu a strigat. Nu încă. În mintea ei se mai păstra o ultimă lecție, o ultimă schemă de gândire. Își amintea de prima oră predată. Avea douăzeci de ani, vocea îi tremura, dar numerele nu au trădat-o. Frumusețea geometriei a fost, atunci, mantia ei. O mantie pe care acum i-o sfâșiau cu fiecare nouă lovitură.

A doua lovitură a zgâriat umărul. A treia i-a crăpat fruntea. Sângele i se prelingea în ochi, iar lumea devenea o acuarelă de roșu și praf. Într-un ultim efort de concentrare, încercă să-și amintească o teoremă. Oricare. a² + b² = c². Diofant povestindu-l algebric pe Pitagora. Simplu. Elegant. Etern.

Dar durerea nu permitea ordine. Simțea cum cioburile îi spintecau pielea, cum carnea devenea hartă a torturii, iar fiecare nerv era un drum aprins. Țipătul care i-a scăpat nu a fost al unei învățate, ci al unui animal rănit – și tocmai de aceea, al unei ființe profund umane.

Și totuși, chiar atunci, în grota durerii, Hypatia observa. Nu doar prin ochii care deja îi fuseseră țintiți de violența oarbă, ci prin rațiunea ei, acel ochi interior care nu putea fi orbit. În fiecare gest al celor care o linșau, vedea ecuația fricii. Se temeau mai puțin de ea, dar mai mult de ceea ce întrupa: o femeie care punea întrebări. O femeie care nu accepta răspunsuri transmise de la amvon, ci le testa prin demonstrație.

Când cineva îi scoase ochiul stâng, un atacator strigă: „Să nu mai privească cu ochii ei de șarpe.” Ironia era cumplită. Ochii aceia nu văzuseră niciodată decât frumusețe. Într-o orbită stelară, într-o linie elegantă trasată pe o tablă, într-un elev care înțelege, pentru prima oară, un concept abstract. Lecția ei despre orbitele eliptice ale planetelor era una dintre cele mai revoluționare, în contextul teribilului sistem descris de Ptolemeu. Mai vedea doar cu ochiul drept, dar vedea destul.

Chipuri contorsionate, mâini murdare de sângele ei, cioburi care străluceau în lumina ce pătrundea prin vitraliile noii biserici ca niște diamante grosolane. Mirosul credinței oarbe. Fiecare gest al violenței lor era și un act de iconoclasm, împotriva unei persoane, însă mai ales împotriva unei idei.

Apoi, au început să-i taie carnea. O dezmembrare metodică a sensului. Fiecare tăietură spunea: „Tu nu ai voie să exiști.” Durerea devenise un câmp fără margini. Prezență și absență se amestecau. Nu mai era o femeie, ci o experiență – pură, totală, incomprehensibilă. Infinită.

Și tocmai atunci, infinitul i-a apărut limpede. Își auzea în minte glasul tatălui: „Infinitul, Hypatia, nu înseamnă doar foarte mare. Înseamnă ceea ce nu poate fi măsurat, dar poate fi simțit.” Durerea ei era fără măsură. Dar și cunoașterea, și curajul, și iubirea ei pentru adevăr erau la fel. Viața i se scurgea pe piatra albă a Kaisarionului, iar în acel râu tăcut și roșu cineva ar fi putut vedea reflectată o constelație. Lyra. Lira lui Apollo. Instrumentul muzicii cerești, trasat cu sânge pe marmură, într-o lecție finală de astronomie sacră.

I-au tăiat corpul bucată cu bucată. I-au smuls tot. Au dezmembrat-o și i-au dat foc, plini de fior sfânt.

Adevărul pentru care a fost torturată, batjocorită și ucisă Hypatia nu putea fi totuși distrus cu ostraka. Rămânea, ca numerele, ca stelele, ca întrebarea care naște toate științele: „De ce?” Și poate, într-o zi, în alt secol sau pe alt continent, o altă femeie va ține în mâini un astrolab. Va simți greutatea cunoașterii, fiorul interogației și va întreba, cu aceeași insistență: „De ce?”

O stea se poate stinge și așa. Nu cu o explozie, ci cu o întrebare care se propagă în eternitate. Dar oare e destul? Oare s-a terminat aici ura obscurantismului, seriozitatea ignoranței, certitudinea inepției, solemnitatea imbecilității, fanatismul? Iartă-ne, Hypatia, dar nu! Vor reveni mereu și mereu, cu haosul și violența lor îmbrăcate în haine sacre și vorbind solemn despre credință.

O poveste despre pumni și omenie

Istoria nu se scrie doar cu arme și tratate, ci uneori cu pumni și tăceri îndelungate. În anii tulburi de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial, când ideologiile prindeau formă și rasele erau ierarhizate pe afișe de propagandă, două siluete încruntate într-un ring de box au ajuns să întruchipeze forțele nevăzute ale epocii. Un negru din Alabama devenit simbol național. Un neamț din Pommerania folosit drept vitrină a nazismului. Joe Louis și Max Schmeling n-au purtat uniforme, dar au luptat pentru continente întregi. Ce a început ca o revanșă sportivă s-a transformat într-un mit al secolului XX, în care onoarea, propaganda, destinul și decăderea se împletesc într-o poveste aproape incredibilă. Aceasta este povestea lor.

În anii '30, două meciuri de box între americanul Joe Louis şi neamţul Max Schmeling au simbolizat cumva conflictul internaţional de la acea vreme. Schmeling, supranumit Cavalerul Negru al Rinului, a câştigat primul meci şi se spune chiar că a fost felicitat de Hitler personal (dar nu există dovezi solide că Hitler l-a felicitat personal, adică într-o întâlnire față în față). Propaganda nazistă l-a revendicat însă imediat, cu toate că Schmeling nu a fost niciodată membru al partidului nazist și a fost perceput chiar cu reticență de regim, mai ales că avea un manager evreu (Joe Jacobs). Pur şi simplu s-a pregătit mai bine din punct de vedere tactic, studiindu-l pe campionul american, care a fost unul dintre cei mai mari bătăuşi din toată istoria boxului.

Cavalerul, Bombardierul și Cenușăreasa


Mai bătrân şi mai experimentat, fostul campion mondial Schmeling observase un soi de tic al mai tânărului şi mai puternicului şi neînvinsului Bombardier din Detroit, cum era poreclit Louis, de a lăsa mâna stângă jos după un jab (directa de stânga, cum e cunoscut mai bine la noi procedeul). Exploatând această slăbiciune, a reuşit să-l facă KO pe Louis în repriza a 12-a.

În acel moment (1936), campionul mondial la categoria grea era James Braddock, pe care noi îl cunoaştem mai bine din filmul The Cinderella Man, cu Russell Crowe. Braddock a fost un luptător năpăstuit, aşa cum îi arăta şi porecla de Cenușăreasă a boxului: a avut mai multe fracturi la braţul drept, tot soiul de probleme de sănătate şi, în timpul marii crize, a falimentat. A muncit în port şi a fost nevoit să accepte un ajutor social, care pentru el a fost cea din urmă umilinţă. La noi, dacă nu primeşti un ajutor social te consideri umilit de către stat. La ei, acceptarea ajutorului e mai umilitoare.

Mie mi se pare că toată istoria boxului e foarte emoţionantă, pentru că e plină de astfel de exemple de demnitate. Dar să vedem şi ce a urmat. După meciul în care l-a bătut pe Louis, Max Schmeling a sperat că poate să se bată cu Braddock pentru titlul mondial. Acesta însă nu i-a acordat şansa. Pe de o parte, Schmeling aparţinea sistemului nazist, care probabil nu ar mai fi dat drumul centurii după o victorie. Pe de altă parte, făcuse deja aranjamentele pentru a-şi pune titlul în joc împotriva lui Louis.


Întâlnirea Sportului cu Istoria


Anul următor, Louis l-a bătut pe Braddock cu KO în repriza a opta, după ce căzuse şi el în prima repriză. Acesta a fost un moment de istorie nu doar pentru sport. A fost unul dintre momentele importante ale istoriei negrilor din America. Mii de afro-americani au invadat străzile cântând şi manifestând în maniera cu care noi, românii, ne-am obişnuit 60 de ani mai târziu, în timpul CM de fotbal din America.

Interesant este şi aranjamentul financiar pe care bunul James Braddock l-a făcut cu Louis. Acesta din urmă trebuia să-i plătească 10% din toate câştigurile venite din box, fie premii, fie publicitate, timp de 10 ani. Suma aceasta s-a ridicat în total la aproximativ 150.000 de dolari - impresionantă pentru acea perioadă. Braddock, Cenuşăreasa boxului, a avut grijă după ce şi-a revenit financiar, nu numai de cei care trecuseră prin foamea prin care trecuse şi el, cu donaţii şi sprijinirea unor fundaţii caritabile, ci şi să returneze statului toţi banii primiţi drept ajutor.

Al doilea meci dintre Louis şi Schmeling nu a mai durat 12 reprize. A fost însă unul dintre cele mai importante evenimente sportive ale secolului XX. Era anul 1938. Roosvelt îi spusese lui Louis, invitat la Casa Albă, că America are nevoie de muşchi ca ai lui pentru a învinge Germania nazistă. Schmeling venea şi el cu aura eroică a superiorităţii rasei ariene.

Peste 70.000 de oameni au asistat la meci. Milioane l-au urmărit la radio. Scurta luptă, de două minute şi patru secunde, s-a transmis în toată lumea, comentată în engleză, germană, spaniolă şi portugheză. Proaspătul campion mondial, simbol al Americii sociale, l-a trimis la podea de trei ori în prima repriză pe sârguinciosul neamţ, folosit, chiar dacă împotriva voinţei sale, ca simbol al Germaniei hitleriste.

Urmările luptelor


Joe Louis a devenit un erou, Max Schmeling a fost sacrificat de nazişti: l-au trimis pe front ca să-i încheie cariera. Înrolat în Luftwaffe ca parașutist, a fost trimis într-o misiune periculoasă în Creta (1941), unde a fost rănit. Dar nici Louis nu a avut soarta pe care ar fi meritat-o un sportiv legendar ca el. Financiar, a fost distrus de încurcăturile provocate de un contabil incompetent, care a permis ca donaţiile făcute de Louis să fie considerate de Fisc, în urma unui audit, drept venituri pentru care nu s-a plătit impozit, ceea ce l-a înglodat în datorii pe care nu le-a putut plăti niciodată.

De-a lungul carierei, câştigase mai mult de 4,6 milioane de dolari, din care însă nu a primit decât 800.000. Ca şi Braddock, a plătit înapoi statului toate ajutoarele sociale pe care le primiseră vreodată toţi membrii familiei lui. A investit restul în afaceri. Datoriile către Fisc însă l-au forţat să se întoarcă în ring. Cariera i s-a sfârşit în lacrimi, după un meci în care a fost aruncat efectiv afară din ring de un pumn al lui Rocky Marciano, singurul campion neînvins din istorie.

Sfârșitul


Deşi revenirea i-a adus bani suficienţi, nu a putut ţine pasul cu dobânda cumulativă pe care i-a perceput-o statul. I-au luat tot, punându-i poprire şi pe cei 667 de dolari lăsaţi prin testament de mama lui. A ajuns să lucreze ca portar de hotel, zâmbind şi dând autografe pentru câte 5 dolari. Atunci, au existat prieteni care, prin numeroase intervenţii, au convins statul să-i ia bani în măsura câştigurilor pe care le realizează, pentru a-i permite să trăiască. Unii i-au mai plătit din datorii...

Dar pentru a-l ajuta efectiv să supravieţuiască, în sprijinul lui a venit cu bani şi un fost angajat de la Coca-Cola, fost boxer, ca și el. Un admirator care în cele din urmă, în 1981, avea să-i achite până şi cheltuielile de înmormântare... Un tip care-i fusese adversar toată viaţa. Un ins căruia Louis îi distrusese cariera sportivă. Un băiat care a ajuns în cele din urmă să deţină şi să se întreţină din propria firmă. Un om de afaceri din Germania, Maximillian Adolph Otto Siegfried "Max" Schmeling.